ارتباط مستقیم با 30457 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی ایران مدرس
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
ایران مدرس کنکور سایر مطالب کنکوری توصیه های مهم برای کنکوری ها برای موفقیت در کنکور

توصیه های مهم برای کنکوری ها برای موفقیت در کنکور

توصیه های مهم برای کنکوری ها برای موفقیت در کنکور در این بخش ارائه شده است.



کنکوری‌ها برای کاهش استرس چه بخورند؟



کنکور، غول سال‌های گذشته جوانان ایرانی اگرچه در سال‌های اخیر به یک تفریح برای جوانان قبل از ورود به دانشگاه تبدیل شده و فقط تعدادی از شرکت‌کنندگان هستند که برای کسب صندلی بهتر در دانشگاه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند اما هستند هنوز هم کسانی که در شب‌های کنکور استرس می‌گیرند.



به گزارش ایسنا، مونا منطقی نیا - کارشناس تغذیه - با این مقدمه در «میزان» نوشت: برای اینکه در روزهای منتهی به کنکور بتوان بر استرس غلبه کرد باید روی خورد و خوراک دقت شود و افراد کنکوری غذایی را بخورند که بر استرسشان اضافه نکند. غذا موضوعی مهم در کاهش استرس است. اگرچه برای دوری از استرس روش‌های مختلفی وجود دارد اما از غذا نباید غافل شد. سروتونین یک ماده شیمیایی آرامش‌بخش است و در مقابل کورتیزول و آدرنالین دو هورمون استرس هستند که کاهش آنها و افزایش سروتونین بسیار در کاهش این بحران روحی که به مرور بسیار به بدن آسیب می‌رساند کمک می‌کنند. یک رژیم غذایی سالم باعث تقویت سیستم بدن، کاهش فشار خون و کم‌کردن اثر استرس می‌شود.



یکی از موضوعات مهم این است که بتوان از طریق غذاهای دارای کربوهیدرات‌دار، سروتونین جذب کرد. بهترین مواد غذایی برای این کار غلات سبوس‌دار، نان جو، پاستا و ماکارونی است. البته باید دقت کنید که غذاهای دارای کربوهیدرات‌های ساده را به اندازه کمی مصرف کنید. به عنوان مثال قند و نوشابه دارای ضرر است اما مصرف کم آن در روزهای منتهی به کنکور توصیه می‌شود.



شیر و دانه خوراکی بخورید



افرادی که دارای استرس کنکور هستند نباید به هیچ‌وجه مصرف شیر را فراموش کنند. کنکوری‌ها صبح‌ هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خواب حتما یک لیوان شیر گرم بخورند. مغز‌ها را نباید به هیچ‌وجه از سبد غذایی فرد کنکوری حذف کرد. پسته، گردو و بادام منبع غذایی چربی‌های سالم هستند و باید روزانه یک مشت مصرف شود.



آواکادو و اسفناج بخورید



پشت کنکوری‌ها باید برای جذب آهن و دوری از استرس و پایان خستگی و سردرد، سویای پخته با سبزیجاتی مانند اسفناج مصرف کنند. سبزیجات خام مانند کرفس و هویج هم در کاهش استرس موثر هستند. اگر احساس می‌کنید که فشار خون شما بالا می‌رود و باعث استرس می‌شود، آواکادو بخورید. این میوه از موز پتاسیم بیشتری دارد.



ورزش کنید



ورزش‌های هوازی از مهم‌ترین راهکارهای ذخیره اکسیژن است. هرچه اکسیژن در بدن بیشتر وجود داشته باشد، استرس از فرد دور‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم کنکوری‌ها در روزهای باقی‌مانده روزی نیم‌ساعت حداقل ورزش کنند.

--------------------



چند نکته مهم برای کنکوری‌ها قبل، حین و پس از آزمون



مسئول کارگروه کنکور اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در چند روز آینده نکاتی را برای استفاده بهینه داوطلبان از زمان باقی‌مانده و مدیریت شرایط در جلسه آزمون تشریح کرد.



کوروش دارابی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نکاتی برای داوطلبان کنکور سراسری در روزهای پایانی پیش از آزمون با بیان اینکه داوطلبان باید در این روزها به اطلاعیه‌هایی که از سوی سایت سازمان سنجش ارائه می‌شود حتماً توجه کنند، اظهار کرد: در این ایام داوطلبان باید نکاتی را که در گذشته در حین مطالعه یادداشت کرده‌اند، مطالعه کنند و برای مطالبی که تاکنون فرصت مطالعه آن‌ها را نداشته‌اند وقت نگذارند.



وی با اشاره به نکات مهم در شب پیش از آزمون، گفت: داوطلبان به هیچ‌وجه نباید شب پیش از کنکور از قرص‌های خواب‌آور استفاده کنند و باید توجه کنند که حداقل هشت ساعت خوابِ خوب داشته باشند. برای روز آزمون نیز باید از شب قبل نسبت به وسایل نقلیه برنامه‌ریزی لازم را کرده و توجه کنند که در این روز تعداد کثیری از افراد به محل حوزه‌ها مراجعه می‌کنند که ممکن است ایجاد ترافیک کند؛ بنابراین بهتر است سعی شود که یک ساعت پیش از آزمون سر جلسه حضور پیدا کنند.



مسئول کارگروه کنکور اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: روز قبل از آزمون نباید غذاهای بیرونی صرف شود، بلکه بهتر است از غذای کم‌چرب پروتئینی مانند مرغ یا ماهی استفاده شود. صبحانه روز آزمون نیز بهتر است یک غذای پروتئینی کم‌چرب مانند نان، گردو و عسل باشد.



دارابی ادامه داد: داوطلبان نباید به شایعاتی که درباره سختی و دشواری سؤالات و ... مطرح می‌شود، توجه کنند. در جلسه آزمون نیز حتماً 2 مداد نرم، یک پاک‌کن، یک ظرف آب و میوه‌های خشک مانند کشمش و انجیر برای جلوگیری از ضعف احتمالی به همراه داشته باشند؛ همچنین همراه داشتن ساعت مچی لازم است و اگر به صورت دیجیتال باشد، بهتر خواهد بود.



وی گفت: مدت زمان پاسخگویی به دفترچه عمومی(دفترچه اول آزمون سراسری) 75 دقیقه است که داوطلب باید تلاش کند در مدت 60 دقیقه به سؤالات پاسخ دهد و 15 دقیقه باقی‌مانده را به سؤالات دشوار دفترچه اختصاص دهد.



مسئول کارگروه کنکور اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با تأکید بر اینکه داوطلبان باید حتماً در جلسه آزمون مدیریت زمان داشته باشند، خاطرنشان کرد: برای استفاده بهتر از وقت می‌توان از استراتژی بازگشت استفاده کرد. به این شکل که سؤالاتی که پاسخ آن‌ها را نمی‌دانند، با علامت ضربدر مشخص کنند و از آن‌ها بگذرند و در کنار سؤالات دشوار علامت منفی بگذارند تا پس از اتمام پاسخگویی به همه سؤالات، ابتدا به سراغ سؤالات دشوار و سپس در صورت داشتن وقت کافی به سراغ سؤالاتی بروند که با علامت ضربدر علامت‌گذاری کرده‌اند.



دارابی ادامه داد: توصیه می‌شود هنگام یافتن پاسخ سؤال بلافاصله در پاسخنامه علامت‌گذاری کنند؛ چراکه اگر پاسخ‌ها را در دفترچه علامت‌گذاری کنند تا در پایان به طور یک‌جا وارد پاسخنامه کنند، ممکن است منجر به علامت‌گذاری اشتباه در پاسخنامه یا کمبود وقت شود.



وی عنوان کرد: داوطلبان سر جلسه بلافاصله بعد از توزیع دفترچه، پاسخگویی را شروع کنند و سؤال‌ها را به طور یک‌جا نگاه نکنند، چراکه باعث اتلاف وقت می‌شود؛ همچنین به وجود افعال منفی در برخی سؤالات توجه کنند و بدانند ارزش سؤالات هر درس با هم برابر است، پس صرف کردن وقت بیش از حد بر روی یک سؤال کار مطلوبی نیست.



مسئول کارگروه کنکور اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: داوطلبان نباید از خود انتظار داشته باشند که به همه سؤالات پاسخ دهند. بهتر است پیش از آغاز آزمون توجه کنند که اگر مشکلی در صندلی، شرایط محیطی و ... وجود دارد، به مسئولان اطلاع دهند و سر جلسه به دستورالعمل‌هایی که ارائه می‌شود توجه کرده و راهنمایی‌ها را به‌کار بگیرند.



دارابی در خصوص توصیه‌ها برای پس از آزمون نیز گفت: با توجه به کلید سؤالات که پس از آزمون در سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، داوطلبان می‌توانند درصدهای حدودی خود را محاسبه کرده درباره رتبه احتمالی خود با مشاوران صحبت و درباره رشته‌هایی که احتمال قبولی در آن‌ها وجود دارد، تحقیق کنند.



وی ادامه داد: باید توجه داشت که انتخاب رشته مهم‌ترین مرحله پس از آزمون است و باید با اطلاعات کامل انتخاب رشته را انجام داد که یک مشاور مجرب می‌تواند راهنمای خوبی برای این کار باشد.

------------------------



روزهای پایانی تا کنکور و چند توصیه‌



یک مشاور تحصیلی گفت: دانش‌آموزان در روزهای باقی‌مانده به کنکور سراسری تنها به‌مرور سریع و کلی مطالب درسی بپردازند و از آغاز مطالب جدید خودداری کنند؛ همچنین می‌توانند با گرفتن آزمون آزمایشی از خود طی این ایام فضای کنکور را شبیه‌سازی کنند.



رقیه ارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برخی افراد در روز قبل از کنکور به فعالیت‌های تفریحی پرداخته و استراحت می‌کنند که این اقدامات می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد؛ اما اگر برخی افراد احساس می‌کنند که نیاز به مطالعه بیشتری دارند، بیش از چهار ساعت درس نخوانند و استراحت کنند. در روز کنکور نیز ساعت، مداد، پاکن، آب، شکلات غیر کاکائویی و یا خرما به همراه خود داشته باشند.



وی ادامه داد: اگر داوطلبان دچار استرس هستند با افرادی که اضطراب شدیدی دارند و یا همچنان به درس خواندن مشغول هستند، برخورد نکنند.



نحوه ترتیب تست‌زنی دروس در کنکور



مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص ترتیب تست‌زنی دروس در کنکور، تاکید کرد: ترتیب تست‌های دروس در دفترچه کنکور استاندارد و بر اساس اصول روان‌شناختی است، اما برخی از داوطلبان با توجه به میزان تسلط خود بر روی دروس، این ترتیب را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین اگر دانش آموزان تصمیم گرفتند طبق دفترچه آزمون عمل نکنند، حتما باید از قبل طی آزمون‌های آزمایشی ترتیب تست‌زنی خود را محک زده بزنند.



استفاده از روش "زمان‌های نقصانی"



ارجی عنوان کرد: دانش آموزان در کنکور به روش زمان‌های نقصانی عمل کنند، یعنی زمان هر درس را در نظر بگیرند و ابتدا به سوالاتی که مسلط هستند، پاسخ دهند و پس از آن سوالاتی که نیاز به تفکر بیشتری دارد را با علامت ضربدر مشخص کنند و در کنار سوالاتی را که اصلا پاسخ آن را بلد نیستند، علامت منفی بگذارند. پس از پاسخگویی به سوالاتی که بلد هستند، به سراغ سوالاتی که علامت ضربدر دارد را پاسخ دهند و به هیچ عنوان سراغ سوالاتی که علامت منفی دارد را نروند.



وی تصریح کرد: داوطلبان کنکور سعی کنند روی یک سوال وقت نگذارند، زیرا ارزش سوالات در کنکور یکسان است و قرار نیست تمام سوالات را پاسخ دهند؛ بنابراین باید هنر گذر از برخی از سوالات را داشته باشند. زمانی که داوطلبان به هر سوال پاسخ می‌دهند تصور کنند که همان یک سوال برابر با کنکور است و تمام تمرکز خود را روی آن بگذارند و سپس به سراغ سوال بعدی به همین روش بروند.



این روانشناس تربیتی اضافه کرد: به داوطلبان توصیه می‌شود به هیچ عنوان طی آزمون خود درصدگیری نکنند، زیرا این اقدام علاوه بر اتلاف زمانشان، موجب افزایش اضطراب آنان می‌شود.



ارجی افزود: زمانی که داوطلبان در کنکور با سوالات آسان مواجه می‌شوند، گمان می‌کنند که پاسخ آنان اشتباه است درحالی‌که این تفکر نادرست بوده، زیرا کنکور برای سه سطح ضعیف‌، عالی و متوسط در نظر گرفته شده است.



اشتباهات رایج در کنکور



وی خاطرنشان کرد: داوطلبان کنکور به اشتباهات عمودی و افقی توجه داشته باشند، به این معنا که پاسخ هر 10 سوال آزمون را در ردیف‌های افقی و عمودی پاسخنامه کنترل کنند تا اشتباه نکرده و جای خالی یا جابه‌جایی نداشته باشند.



مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: دانش آموزان سعی کنند به هیچ عنوان پاسخ غلطی در کنکور ندهند و حتی اگر تا 50 درصد به پاسخ سوالی شک داشتند، جواب ندهند. خالی گذاشتن برخی از تست‌ها می‌تواند عملکرد بهتری را برای آن‌ها رقم بزند.



ارجی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان حتما زمان خود را در آزمون کنکور مدیریت کنند، گفت: خود گویی‌های مثبت می‌تواند در کاهش اضطراب داوطلبان کنکور موثر باشد.



وی با اشاره به نقش والدین در روزهای باقی مانده تا کنکور یادآور شد: دانش‌آموزان در هفته آخر کنکور به‌اندازه کافی اضطراب را تجربه می‌کنند، بنابراین اطرافیان آنان باید سعی کنند که این استرس‌ها را تشدید نکنند. والدین باید در این ایام با اطمینان دادن، تشویق کردن و آرام کردن فرزندانشان از میزان اضطراب آنان بکاهند و به آنان بفهمانند که تنها تلاش آنان در کنکور برایشان اهمیت دارد نه نتیجه آن و پس از این آزمون هیچ تغییری در میزان علاقه خانواده به فرزندانشان به وجود نخواهد آمد.

منبع: ایسنا


آمار بازدید: 1803 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image