ارتباط مستقیم با 30458 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
ایران مدرس کنکور گفتگو و مصاحبه با نفرات برتر کنکور چگونه به موفقیت در کنکور دست پیدا کنیم؟

چگونه به موفقیت در کنکور دست پیدا کنیم؟

در این مقاله عوامل مهمی که در موفقیت در کنکور موثر هستند مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتیکه در حال تلاش برای موفقیت در کنکور هستید، این مقاله را بخوانید.



 



چگونه یک دانشجوی متوسط می‌تواند رتبه یک کنکور شود؟



ایران مدرس به نقل از دانشجوآنلاین: دانشگاه امیرکبیر میزبان «همایش راهکارهای موفقیت در مسیر آزمون کارشناسی‌‌ارشد» بود. این همایش به همت انجمن علمی مهندسی برق و با همکاری موسسه آموزش عالی مدرسان شریف برگزار شد.

سخنران بخش نخست این همایش مهندس علیرضا قاسمی، کارشناسی‌ارشد برق و مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی موسسه مدرسان شریف بود.

او به توضیح نکات و مباحث مهمی پرداخت که توجه به آنها برای همه داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد، صرف نظر از رشته و گرایش آنها اهمیت دارد.

در بخش نخست گزارش این همایش سخنان او را می‌خوانید.

 

• درس خواندن کافی نیست

مهندس قاسمی در ابتدای سخنان خود تاکید کرد، هیچ دانشجویی تنها با درس خواندن در آزمون نهایی موفق نمی‌شود. به گفته او حاشیه‌های کنکور نیز اهمیت زیادی در موفقیت فرد دارند.

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف از حاضران خواست در ابتدای مسیر آمادگی برای آزمون کارشناسی‌ارشد، انگیزه و هدف خود را برای ادامه تحصیل مشخص کنند.

به گفته مهندس قاسمی با توجه به سختی‌هایی که در این مسیر وجود دارد، آنها باید انگیزه و هدف قوی‌ای برای شرکت در مقاطع بالاتر داشته باشند.   

او در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تفاوت‌های کنکور کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پرداخت و تاکید کرد داوطلبان نباید به یک چشم به این دو آزمون نگاه کنند.

به گفته مهندس قاسمی گستردگی و تعدد منابع در آزمون کارشناسی‌ارشد یکی از تفاوت‌ها این دو آزمون است. او تفاوت دیگر را در این نکته دانست که برای موفق در آزمون ارشد پایه علمی قوی لازم است ولی کافی نیست. یک داوطلب با پایه علمی قوی ممکن است در این آزمون موفق نشود ولی برعکس دانشجویی با پایه علمی متوسط می‌تواند رتبه تک رقمی کسب کند.

 

• حاشیه‌های مهم‌تر از متن

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف به حاضران یادآور شد تحصیل در دانشگاه برتری مانند امیرکبیر تضمین‌کننده موفقیت آنها نیست و در صورتی که به مسائل حاشیه‌ای کنکور توجه نکنند ممکن است دانشجویان دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد جای آنها را در این دانشگاه بگیرند.

مهندس قاسمی مباحثی مانند منابع و میزان ساعت‌های درس خواندن را «نمای کنکور» دانست که 50 درصد از موفقیت داوطلبان را تضمین می‌کند. به گفته او 50 درصد دیگر را «حاشیه کنکور» تشکیل می‌دهد.

او «سطح انرژی»، «آمادگی روانی» و «انتخاب سوال بهینه» را از حواشی مهم کنکور دانست.

 

• مدیریت زمان و پخش انرژی

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف در توضیح مبحث «سطح انرژی» گفت: «شما باید بتوانید در طول سه الی چهار ساعتی که در جلسه کنکور حضور دارید انرژی ذهنی و فکری خود را حفظ کنید  در غیر این صورت دچار بی‌دقتی می‌شوید و ممکن است مباحث ساده ولی مهم را فراموش کنید یا بی‌دلیل نمره منفی کسب کنید».

 

• اهمیت تست زدن

او آمادگی روانی و دوری از اضطراب را یکی دیگر از مباحث تاثیرگذار دانست و افزود: «برای کسب آمادگی روانی شما باید به صورت کنکوری و تستی درس بخوانید تا روی تست‌های مختلف تسلط پیدا کنید و از دیدن آنها دچار هراس نشوید».

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف از جمله خطاهای پرتکرار بین دانشجویان دانشگاه‌های برتر را اکتفای آنها به جزوه استادان و مطالعه دروس به صورت تشریحی دانست.

به گفته او، این دانشجویان تصور می‌کنند از آنجا که بعضی از استادان آنها طراح سوال هستند کافی است بر جزوه آنها تسلط پیدا کنند تا بتوانند در کنکور موفق شوند در حالی که این تصور صحیح نیست.  

 

• شکارچی سوال

مهندس قاسمی «انتخاب سوال بهینه» را از جمله مهم‌ترین مباحث برای موفقیت در آزمون کارشناسی‌ارشد و به ویژه کسب رتبه‌های تک رقمی دانست.

او با اشاره به سطوح مختلف سوال‌ها از نظر سختی تاکید کرد: «در همه آزمون‌ها بعضی از سوال‌ها چنان سخت هستند که افراد بسیار کمی می‌توانند به آنها پاسخ دهند. بعضی از سوال‌ها نیز ممکن است اشتباه باشند. شما  نباید وقت خود را صرف پاسخگویی به چنین سوال‌هایی بکنید.»

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف به داوطبان توصیه کرد برای انتخاب سوال‌های بهینه از تکنیک «شکارچی» استفاده کنند.

مهندس قاسمی در توضیح این تکنیک گفت: «درس‌هایی را که 20 سوال در آزمون دارند در نظر بگیرید. ارزش هر تست در این درس‌ها پنج درصد است. در صورتی که شما به 10 تا 11 سوال هر درس پاسخ صحیح بدهید، برای کسب یک رتبه خوب دو رقمی کافی است. برای کسب رتبه تک رقمی نیز کافی است در هر درس به دو یا سه تست بیشتر از این تعداد پاسخ صحیح داده باشید.»

او تاکید کرد: «به هیچ‌عنوان لازم نیست به همه تست‌‌ها پاسخ بدهید یا درصدهایی حدود 90 یا 100 درصد به دست آورید. شما باید بتوانید سوال‌های متوسط و ساده را تشخیص دهید و به آنها پاسخ صحیح بدهید. از سوی دیگر با اجتناب از پاسخگویی اشتباه به سوالات سخت و دشوار نمره منفی کسب نکنید.»

مهندس قاسمی افزود: «برای موفقیت در کنکور آنچه اهمیت بیشتری دارد تراز شماست نه نمره خام یا درصدی که در هر درس کسب کرده‌اید. تراز نیز با توجه به سختی و آسانی سوال‌ها و سطح کلی همه داوطلبان به دست می‌آید. گاهی 200 نمره اختلاف  بین تراز دو داوطلب باعث اختلاف 200 الی 300 پله‌ای در رتبه آنها می‌شود. به همین دلیل باید دقت زیادی در انتخاب سوال‌ها داشته باشید.»



در رشته برق کسب میانگین حدود 52 درصد در کل درس‌ها، برای موفقیت کافی است.

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف به داوطلبان توصیه کرد برای اینکه بتوانند به طور دقیق تشخیص دهند باید به چه تعداد سوال پاسخ دهند از مشاور رشته خود بپرسند چه میانگینی برای کسب رتبه‌های برتر کافی است. برای مثال در رشته برق کسب میانگین حدود 52 درصد در کل درس‌ها، برای موفقیت کافی است.

 

• آمادگی کامل برای آزمون نهایی

به گفته مهندس قاسمی، توانایی‌های حفظ آمادگی و انرژی ذهنی، آمادگی روانی و انتخاب سوال بهینه به یکباره به دست نمی‌آیند و داوطلبان باید برای دست یافتن به این توانایی باید در طول زمان تلاش کنند.  

او تاکید کرد بهترین راه برای کسب این توانایی‌ها شرکت در آزمون‎های آزمایشی است.

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف یادآور شد رتبه‌هایی که داوطلبان در این آزمون‌ها به دست می‌آورند یک ملاک 100 درصدی برای رتبه آنها در کنکور نیست ولی در صورتی که داوطلب موسسه مناسبی را برگزیده باشد حول و حوش ‌آن را نشان می‌دهد.

به گفته او داوطلبان با شرکت در آزمون‌های آزمایشی اشتباهات رایج خود را شناسایی می‌کنند و می‌توانند آنها را از بین ببرند. از سوی دیگر می‌توانند به یک شناخت کلی از نقاط ضعف و قدرت خود دست پیدا کنند. آزمون‌های آزمایشی همچنین حساسیت داوطلبان را نسبت به کسب نمره منفی افزایش می‌دهند. در نتیجه آنها بیهوده تلاش نمی‌کنند تعداد سوال‌های پاسخ داده شده را بالا ببرند.

 

• ملاک‌های انتخاب آزمون‌ آزمایشی

مهندس قاسمی در ادامه صحبت‌های خود ملاک‌های انتخاب یک موسسه خوب برای آزمون کارشناسی‌ارشد را برشمرد و گفت: «جامعه آماری یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب موسسه است. تعداد نمایندگی‌های موسسه نیز جامعه آماری را نشان می‌دهد».

او کیفیت سوالات و خدمات پشتیبانی را از دیگر ملاک‌های انتخاب دانست.

 به گفته مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف، خدمات پشتیبانی شامل پاسخنامه تشریحی، کارنامه و مشاوره می‌شود.

او تاکید کرد: «یک مشاور خوب از استاد خوب مهم‌تر است. چرا که شما اشتباهات احتمالی استاد در مباحث درسی را زودتر تشخیص می‌دهید ولی در مورد راهنمایی‌های یک مشاور ممکن است تا زمانی که به اشتباه بودن آنها پی ببرید، چند ماه وقت شما تلف شود».

 

• مراحل تسلط بر درس

مهندس قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود «یادگیری، آمادگی و تثبیت» را سه مرحله لازم برای رسیدن به تسلط بر یک درس دانست.

به گفته او انتخاب منابع خوب و کنکوری، شرکت در کلاس و خلاصه‌برداری سه عاملی هستند که در مرحله یادگیری اهمیت زیادی دارند.

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف افزود: «در مرحله آمادگی، شما باید از طریق تست زدن مداوم، درس‌ها و مباحث را در ذهن خود طبقه‌بندی کنید. در این مرحله پرهیز از جزوه و رفرنس‌خوانی اهمیت زیادی دارد.»

مهندس قاسمی مرحله تثبیت را زمان پاسخگویی به تست‌های جامع دانست و تاکید کرد: «شما باید از اول دی ماه وارد مرحله تثبیت شوید؛ حتی اگر هنوز تمام مباحث را به صورت کامل مطالعه نکرده باشید. داوطلب قوی نباید حریص باشد و تصور کند باید یاد بر تمام مباحث هر هر درس تسلط کافی داشته باشد».

 

• با طرح وارد شوید

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف در ادامه به داوطلبان توصیه کرد با طرح و برنامه در جلسه کنکور حاضر شوند.

به گفته او کنکور را باید به سه بخش ابتدایی، میانی و انتهایی تقسیم کرد.

مهندس قاسمی مهم‌ترین نکته در بخش ابتدایی کنکور را کنترل اضطراب دانست و گفت: «به این منظور پاسخگویی به سوالات را نباید از یک درس سخت آغاز کنید.»

او افزود: «از سوی دیگر بعضی افراد عادت دارند بعد از پاسخگویی به هر درس، دوباره سوال‌ها را مرور کنند و بعضی تست‌هایی را که به آنها پاسخ نداده‌اند، حل کنند. در این صورت بهتر است درس‌هایی را که در یک دفترچه هستند ادغام کنند و به سوال‌های آنها پشت سر هم پاسخ دهند».   

به گفته مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف، داوطلبان می‌توانند در دور نخست پاسخگویی به سوالات سطح سختی آنها را در کنار هر تست مشخص کنند تا در دور دوم ابتدا سراغ سوال‌هایی بروند که ساده‌تر بوده‌اند.

مهندس قاسمی نکته‌های مهم در بخش میانی کنکور را مدیریت زمان و توجه به کیفیت پاسخگویی دانست و توضیح داد: «ممکن است داوطلبی به سوالات زیادی پاسخ داده باشد ولی پاسخ او به تعدادی از تست‌ها اشتباه باشد. به همین دلیل شما به جای کمیت سوال‌های پاسخ‌داده شده باید به کیفیت پاسخ‌هایی که می‌دهید توجه کنید».

او در ادامه تاکید کرد: «در بخش انتهایی آزمون مدیریت انرژی اهمیت زیادی دارد. در صورتی که داوطلبان با ذهن خسته به سوالات پاسخ دهند ضریب اشتباه آنها افزایش می‌یابد».

او در پایان به داوطلبان توصیه کرد در صورتی که در دقایق انتهایی جلسه وقت اضافه آورده‌اند بهتر است جلسه را ترک کنند تا بیهوده نمره منفی خود را افزایش ندهند.

-----------------------------------

راه‌های موفقیت دانش‌آموزان در کنکور سراسری



استرس موجب شده تا دانش آموزان بسیاری با وجود مطالعه زیاد و آمادگی بالای تحصیلی موفقیت چندانی در کنکور و امتحانات مدارس کسب نکنند.

شماری از دانشجویان موفق شهرستان دشتی که در بهترین دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند راه‌های موفقیت در کنکور را تشریح کردند.

به گزارش فارس از شهرستان دشتی، سحر شهشهانی که با رتبه 40 زبان خارجه و 950 علوم تجربی یکی از برترین‌های کنکور سال 91 شهرستان دشتی است در گفت‌و‌گویی در این شهرستان گفت: سپاس ویژه خودم را به پدر و مادر عزیزم تقدیم می‌کنم که همیشه و در تمام مراحل زندگی مرا همراهی کردند. وی که در حال حاضر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است، افزود: پدرم در موفقیت من نقش مهمی داشت و بزرگترین مشوق من بود و مادرم با فداکاری‌هایی که داشت همیشه مرا همراهی و راهنمایی می‌کردند و

فشار روانی به خاطر ترس از ناکامی در کنکور یکی از دلایل اضطراب در دانش آموزان است که می‌توان با مشاوره آن را برطرف کرد.

او را بزرگترین آموزگار زندگی خودم می‌دانم. شهشهانی خاطرنشان کرد: از آموزگاران و معلمان و اساتید خودم که آغازگر راه کنکور و موفقیت من در کنکور بودند تقدیر ویژه دارم و به هر جایگاهی که برسم خودم را مدیون معلمان می‌دانم.

وی گفت: خواستن، همت گماشتن و اعتقاد به تقدیر و خواست خداوند را سرلوحه کار خود قراردادن سه عامل موفقیت هر جوان خواهد بود و تنها رسیدن به آن هدف اصلی مهم نیست بلکه حفظ و ارتقا جایگاه بسیار مهم است.

نقش مهم خانواده در موفقیت دانش‌آموزان دانشجوی سال اول ارشد مهندسی نفت دانشگاه امیرکبیر تهران نیز در گفت و گو با فارس در دشتی اظهارداشت: سال 1387 رتبه چهار کنکور را در منطقه سه رشته ریاضی فیزیک آوردم. رضا حاجیانی افزود: سه عامل موفقیت را مهم می‌دانم یکی توکل بر خدا زیرا انسان در هر زمینه که توکل بر خدا را سرلوحه کارهای خود قرار دهد موفق خواهد بود دومین عامل تلاش خود انسان است زیرا اگر همت بگمارد و تمام تلاش خود را انجام دهد به موفقیت دست می‌یابد و سومین عامل نیز حمایت و پشتیبانی خانواده و دعای خیر والدین است. وی خاطرنشان کرد: خانواده باید همواره محیطی را در خانه برای رشد و تعالی فرزند خود ایجاد کند که در خانواده

یکی از کلید واژه‌های اساسی در موفقیت تحصیلی و به‌ویژه موفقیت در کنکور آشنایی با تکنیک و اصول مطالعه است.

ما چنین محیطی حاکم بود و من دست و پای پدرومادرم را می‌بوسم و از این دو بزرگوار تقدیر می‌کنم. حاجیانی گفت: جوانان بدانند یک دعای خیر پدر و مادر است که انسان را به اوج ترقی سوق می‌دهد و خدا را در هر زمینه یاد کنند موجب انسان خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که دلیل شما برای قرائت دوبیتی‌های فایز در برخی محافل چیست؟ گفت: در دوره ادبیات که بودم استاد یک پروژه‌ای را به من واگذار کرد و من با توجه به عرقی که نسبت به دشتی داشتم و دارای بزرگترین شاعران است ولی متاسفانه ناشناخته مانده است. حاجیانی ادامه داد: فایزدشتی گنجینه‌ای از بهترین شعرها و اشعار ایرانی است اما در کشور ناشناخته مانده است حتی برای خود مردم استان بوشهر که انتظار داریم مسئولان نسبت به معرفی بیشتر فایز دشتی اقدام کنند. وی افزود: اشعار فایز شعرهایی حسی و عاطفی است که مملو از عشق و عرفان است. حاجیانی اضافه کرد: سمیناری را در زمینه زایر محمد علی دشتی، متخلص به فایز دشتی ارائه دادم و باید بگویم این شاعر خیلی ناشناخته مانده و ما باید این شاعر بزرگ را به تمام ایران معرفی کنیم. آرامش و توکل بر خدا رمز موفقیت در کنکور

رمز موفقیت جوانان در کنکور شیوه مطالعه صحیح است و ضعف کلی ما در شیوه مطالعه است و سپس نظم در زندگی و مطالعه است.

محمد مهدی رضایی دیگر دانشجوی نخبه شهرستان دشتی نیز در گفت‌و‌گویی دیگر گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پذیرفته شده‌ام و موفقیت خود را مدیون پدر و مادرم می‌دانم. وی گفت: مهم‌ترین اصل برای موفقیت در کنکور آرامش در خانواده است که در خانواده ما چنین بود. رضایی نداشتن استرس در کنکور را مهم دانست و اضافه کرد: استرس موجب شده تا دانش آموزان بسیاری با وجود مطالعه زیاد و آمادگی بالای تحصیلی موفقیت چندانی در کنکور و امتحانات مدارس کسب نکنند. وی اضافه کرد: فشار روانی به خاطر ترس از ناکامی در کنکور یکی از دلایل اضطراب در دانش آموزان است که می‌توان با مشاوره آن را برطرف کرد. رضایی یادآورشد: یکی از کلید واژه‌های اساسی در موفقیت تحصیلی و به‌ویژه موفقیت در کنکور آشنایی با تکنیک و اصول مطالعه است.

علی عباسی دیگر دانشجوی موفق شهرستان دشتی نیز درگفت و گویی در این شهرستان گفت: رشته تجربی بودم و در حال حاضر دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران هستم و مشوق و پشتیبان اصلی من پدر و مادرم بودند و بعد از آنها معلمان هستند که پله‌های ترقی ما را به وجود آوردند. وی گفت: رمز موفقیت جوانان در کنکور شیوه مطالعه صحیح است و ضعف کلی ما در شیوه مطالعه است و سپس نظم در زندگی و مطالعه است.

منبع: میگنا

------------------------------------

 از مهمترین‌ رمز موفقیت تا مقصد نفرات برتر کنکور ۹۳



ایران مدرس به نقل از خبرگزاری تسنیم: نفرات برتر کنکور ۹۳ که از بین یک میلیون و ۳۱ هزار و ۳۲۲ نفر متقاضی ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۹۳ معرفی شده‌اند علاقمند به ادمه تحصیل در دانشگاه های تهران هستند.



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، اسامی نفرات برتر کنکور سراسری کشور در سال 1393 اعلام شد، داوطلبان آزمون سراسری سال 93 برای پذیرش دانشجو در دوره های روزانه نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی و بین الملل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، همچنین برای کد رشته های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی با هم به رقابت کردند.



یک میلیون و 31 هزار و 322 نفر متقاضی ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 93 شدند که از این تعداد 608 هزار و 852 نفر معادل 59.04 درصد داوطلبان زن و 422 هزار و 470 نفر معادل 40.96 درصد داوطلبان مرد هستند.



آمار ثبت نام کنندگان به تفکیک گروه های آزمایشی شامل 222 هزار و 507 نفر در گروه علوم ریاضی و فنی، 522 هزار و 833 نفر در گروه علوم تجربی، 263 هزار و 72 نفر در گروه علوم انسانی، 13 هزار و 727 نفر در گروه هنر و 9 هزار و 183 نفر در گروه زبان های خارجی بود.



رتبه‌ نخست کنکور تجربی: فکرش را می‌کردم جزو رتبه‌های برتر باشم



رتبه نخست کنکور تجربی با بیان اینکه فکرش را می‌کردم جزو رتبه‌های برتر باشم, گفت: در کنکور وقت کم آوردم.



سیدشایان پورمیربابایی دانش آموز آستانه‌اشرفیه‌ای توانست رتبه نخست کنکور93 را در رشته علوم تجربی کسب کند.



در ادامه گفت‌و‌گوی اختصاصی تسنیم با سیدشایان پورمیربابایی را با هم می‌خوانیم:



خودتان را معرفی کنید؟



سیدشایان پورمیربابایی هستم ساکن استانه‌اشرفیه و در مدرسه تیزهوشان لنگرود تحصیل می کردم که توانستم با امید خداوند متعال در کنکور 93رتبه یک کشوری را در رشته تجربی کسب کنم.



عامل موفقیت خود را در چه می‌بینید؟



اول از همه لطف خدا شامل حال من شد و بعد از آن پشتکار و تلاش بسیار را عامل موفقیت خود در کنکورمی‌دانم، البته حمایت های خانواده هم نقش مهمی در پیشرفتم داشت و برنامه ریزی درسی رکن موفقیتم در کنکور بود.



چند ساعت در هفته را درس‌ می‌خواندی؟



در سال آخر به طورمیانگین 55تا 60 ساعت در هر هفته درس خواندم و در اوایل سال ساعت 6:30 صبح از خواب بیدار می‌شدم و تا ساعت 12 به درس‌خواندن مشغول بودم و در اواخر نیز به خاطر اینکه با شرایط کنکور هماهنگ شوم یک ساعت زودتر بیدار می‌شدم و کمی نیز زوتر می‌خوابیدم.



چه کسی بیشترین تأثیر را در موفقیت شما در کنکور داشت؟



من مدیون لطف خدا هستم و البته از تلاش‌های پدر و مادرم بسیار ممنونم که برای بدست آوردن این جایگاه کمال همکاری را با من داشتند و خانواده‌ام و معلمینی که برای من زحمت کشیده‌اند بسیار سپاسگذارم و از دوستان واشنایان خودم نیز متشکرم و همه این مواردی را که نام بردم در این موفقیت شریک هستند.



این کاغذهایی که روی در و دیوار اتاقت چسبانده‌ای برای چیست؟



این‌ها روزشمار کنکور هستند که مادرم برایم درست کرد و هر روز که به کنکور نزدیک می‌شدیم یکی را خط می‌زدم تا یادم باشد که چند روز به کنکور مانده است.



منظورتان این است که برای تمامی لحظاتت برنامه داشتی؟



من سعی می‌کردم که با برنامه جلو بروم و همیشه برنامه‌ریزی اصلی در زندگی‌ام بود.



تفریح هم می‌کردی یا فقط درس می‌خواندی؟



نه تفریح هم می‌کردم و در زمان کنکور هفته‌ای یک‌بار به تمرین بسکتبال می‌رفتم و به این ورزش بسیار علاقه‌مندم و هنوز هم این ورزش را ادامه می‌دهم و دو روز در هفته بسکتبال می‌روم.



چه رشته‌ای را انتخاب می کنی؟



ان‌شاالله پزشکی، چون پزشکی را بیشتر از تمامی رشته های دیگر دوست دارم.



از حالا به تخصص هم فکر می‌کنی؟



تلاشم را می‌کنم و الباقی با خداست ولی دوست دارم تخصص مغز و اعصاب یا قلب را بگیرم.



برنامه‌ات برای آینده چیست؟



قصد دارم تحصیلاتم را انجام دهم تا فرد مهمی برای جامعه شوم و خدمت به هم‌نوعان بزرگترین خواسته‌ام از خداوند متعال است.



از چه زمان متوجه شدی که می‌توانی جزو نفرات برتر کنکور باشی؟



پاسخش سخت است ولی پس از کنکور و بررسی امتحان چنین انتظاری را داشتم که جزو نفرات برتر شوم، البته پس از آزمون وقت کم آوردم و خیلی ناراحت بودم.



از کلاس‌های تقویتی یا آموزشی کنکور هم استفاده کردی؟



با توجه به اینکه مدرسه ما مدرسه استعدادهای درخشان و مدرسه‌ای بسیار قوی از لحاظ آموزشی بود نیازی به کلاس‌های بیرون نداشتم ضمناً سال آخر در مدرسه ما طرح کنکور نیز برگزار شد و دیگر نیازی به کلاس‌های بیرون نداشتم.



یعنی از هیچ مؤسسه آموزشی استفاده نکردی؟



فقط از آزمون‌های آن‌ها استفاده می‌کردم و در هیچ موسسه آموزشی ثبت نام نکردم.



یعنی در آزمون‌های آن‌ها شرکت می‌کردی؟



بله.



چه رتبه‌ای می‌آوردی؟



سال آخر اکثر رتبه‌هایم زیر 10 بود.



نقش پدر و مادرت در این موفقیت چقدر بود؟



بعد از لطف خدا مهمترین عامل موفقیتم پدر و مادر و خانواده‌ام بود. پدر و مادر در کودکی نقش مهم تربیتی را بر گردن فرزندان دارند و محیط بسیار آرامی را برای من فراهم کردند.



دعای شب قدرت چه بود؟



به مزار شهدا رفتم و از خدا خواستم که هر چه را که صلاح می‌داند برای من و خوانواده‌ام رقم بزند.



سخن آخر...؟



از خبرگزاری تسنیم تشکر می‌کنم که نخستین گروه خبری بود که برای گفت‌و‌گو سراغم را گرفت و برای همه جوانان کشورمان آرزوی موفقیت دارم.



پدر و مادر شایان که هردوی آن‌ها دبیر زبان خارجه هستد مهمترین عامل موفقیت پسرشان را پشتکار او می‌دانند.



آقای پورمیربابایی چه احساسی دارید؟



بسیار خوشحالم و نمی‌توانم احساسم رابیان کنم.



از شایان بگویید؟



پسرم هیچ‌وقت نمازهایش ترک نمی‌شود و امسال هم 31 روز روزه گرفت.



عامل موفقیت پسرتان را در چه می‌بینید؟



پسرم برای این موفقیت خیلی زحمت کشید و همین باعث شد که رشد فوق‌العاده‌ای داشته باشد، خودش گفت که کامپیوترم را جمع کنید و پس از مطالعه دروس رشته خود مشغول به خواندن دروس رشته ریاضی بود.



انتظار چنین رتبه‌ای را داشتید؟



من انتظار رتبه یک تا پنج را داشتم.



نقش خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟



وظیفه پدر و مادر این است که شرایط را برای فرزندانش فراهم کند و ما هم به همین‌منظور تمام سعیمان را انجام دادیم.



چه آرزویی برای آینده‌ شایان دارید؟



دوست دارم همانند تمامی انسان‌های خوب و در سایه خداوند متعال فرد شایسته‌ای برای خدمت به مردم ایران و به خصوص برای مردم آستانه‌اشرفیه شود.



خانم پور میربابایی چه کاری برای موفقیت شایان انجام دادید؟



همه اولیا وظیفه دارند تا محیطی آرام را برای درس خواندن و موفقیت فرزندانشان فراهم کنند. ما هم سعی کردیم که این اواخر کمتر به میهمانی رویم و مسافرت‌ها را به حداقل برسانیم تا شایان تمرکز کافی را برای درس خواندن داشته باشد.



زمانی که پسرتان خسته می‌شد چه برنامه‌ای برایش داشتید؟



در این زمان‌ها اغلب دور هم می‌نشستیم و با هم صحبت می‌کردیم و یا گاهی اوقات برای تنوع دوری در شهر می‌زدیم.



رتبه دوم کنکور تجربی: روزانه 8 تا 10 ساعت درس می‌خواندم



رتبه دوم کنکور تجربی با بیان "در هیچ کلاس موسسه آموزشی ثبت‌نام نکردم" گفت: روزانه 8 تا 10 ساعت درس می‌خواندم.



آناهیتا نجفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان "موفقیتم را مدیون پدر و مادر و توکل به خداوند متعال هستم" اظهار کرد: کنکور یک آزمایش علمی است.



وی با یادآوری اینکه برنامه‌ریزی پیش‌شرط موفقیت در کنکور است، افزود: در یک سال گذشته تمام برنامه‌های زندگی‌ام معطوف کنکور 93 بود.



دارنده رتبه دوم کنکور تجربی، با تأکید بر اینکه توکل به خداوند متعال رمز موفقیت‌ها است، گفت: پدر و مادرم پزشک هستند و همراه همیشگی‌ام بوده‌اند.



نجفی با تصریح بر "در هیچ کلاس موسسه آموزشی ثبت‌نام نکردم" افزود: در سال دوم و سوم دبیرستان برای المپیاد درس می‌خواندم و توانستم رتبه دوم المپیاد شیمی را کسب کنم.



وی با اظهار "پدر و مادرم فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند" خاطرنشان کرد: پدرم فوق‌تخصص خون و سرطان و مادرم فوق‌تخصص گوش و حلق و بینی است و من هم پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب می‌کنم.



این دارنده رتبه دوم کنکور تجربی گفت: روزانه هشت تا 10 ساعت مطالعه می‌کردم و فقط در آزمون‌های مؤسسات آموزشی شرکت می‌کردم.



وی با اعلام "خدمت به مردم مهمترین هدف از زندگی‌ام است" تصریح کرد: پزشکی عشق به انسان‌هاست و در این رشته با توجه به علاقه‌ام ادامه تحصیل می‌دهم.



رتبه هشتم کنکور تجربی: 14 تا 16 ساعت در روز درس خواندم/از لطف خداوند ممنونم



رتبه هشتم کنکور تجربی با بیان اینکه 14 تا 16 ساعت در هر روز درس خواندم و از لطف خدا به خوبی استفاده کردم, گفت: بیشتر رتبه دو رقمی را در سر می پروراندم.



در ادامه گفت‌و‌گوی اختصاصی تسنیم با فراست رجبی نیاسانی را با هم می‌خوانیم:



خودتان را معرفی کنید؟



فراست رجبی نیاسانی متولد 1375هستم ساکن رحیم آباد رودسر و در مدرسه تیزهوشان لنگرود تحصیل می کردم که توانستم با امید خداوند متعال در کنکور 93سراسری رتبه هشتم کشوری را در رشته تجربی کسب کنم.



از چه سالی وارد مدرسه تیزهوشان لنگرود شدید؟



بنده از سال 1389 یعنی سال اول دبیرستان طی قبولی در ازمون دومرحله ای مشغول به تحصیل در مدرسه تیزهوشان شدم، در سال 1389 اولین و اخرین سالی بود که آزمون به صورت دو مرحله ای انجام می شد و از رحیم اباد 19 نفر شرکت کرده بودند که بنده به همراه 4 نفر دیگر توانستیم به مرحله دوم برسیم و در نهایت نیز به عنوان نفر اول در ازمون ، وارد مدرسه تیزهوشان لنگرود شوم.



عامل موفقیت خود را در چه می‌بینید؟



لطف و کرم خداوند بود که شامل حال بنده هم شد و در کنار آن پشتکار و اراده خودم بود که کارهای جانبی را کنار گذاشتم و درس و پیشرفت برای آینده و کمک و خدمت برای کشور را در اولویت کارهای خودم قرار دادم.



خانواده چه نقشی در موفقیت شما داشتند؟



خانواده من مهمترین نقش را داشتند چرا که اگر همکاری و ایجاد شرایط لازم برای من وجود نداشت شاید نمی توانستم به در کنکور موفق باشم ، پدر و مادر عزیزم با فراهم کردن آسایش در منزل و تامین نیازهای بنده مهمترین نقش را در موفقیت بنده داشتند.



خانواده ام تمام تلاش خود را برای من انجام دادند تا ترس از کنکور و امتحانات نداشته باشم و در این راه هم به خوبی موفق بودند و امیدوارم بتوانم تلاش های آنان را جبران کنم.



چند ساعت در روز را درس‌ می‌خواندی؟



در سال آخر به طورمیانگین 14 تا 16 ساعت در هر روز درس خواندم  در سال های گذشته نیز برنامه منظمی برای مطالعه در شبانه روز داشتم.



چه کسی بیشترین تأثیر را در موفقیت شما در کنکور داشت؟



همیشه در موفقیت ها وجود خدا بیشتر احساس می شود و من هم نیز از این لطف خدا ان شاالله به خوبی استفاده کردم ولی خانواده و معلمان بنده در پیمودن این راه نقش موثری داشتند که هر کدام دلسوزانه برایم قدم برداشتند تا بتوانم به موفقیتی برسم.



اوقات فراغت هم داشتی  یا فقط درس می‌خواندی؟



وقتی برای اوقات فراغت هم در نظر گرفته بودم و برخی اوقات با دوستان به فوتبال می رفتیم و بقیه را برای درس تنظیم می کردم.



چه رشته‌ای را انتخاب می کنی؟



پزشکی دانشگاه تهران,  ولی فعلا بر روی درس در سال های آینده فکر می کنم تا بتوانم نمرات و معدل حد نصاب را کسب کنم.



برنامه‌ات برای آینده چیست؟



من از این به بعد تلاش خود را بیشتر می کنم تا بتوانم به رتبه های بهتری برسم و دعا می کنم خداوند نیز مثل گذشته کمک حال من باشد.



از کلاس‌های تقویتی یا آموزشی کنکور هم استفاده کردی؟



در آزمون های آزمایشی موسسات که به صورت هفته ای برگزار می شد شرکت می کردم و در ان آزمون ها رتبه های بین 10 تا 30 را کسب کرده بودم



انتظار  کسب چنین رتبه ای را داشتی ؟



با توجه به شرکت در آزمون های مراکز آموزشی ، انتظار قبولی را داشتم ولی بیشتر رتبه دو رقمی را در سر می پروراندم و رتبه تک رقمی کمتر به نظرم می آمد.



چه سفارشی به هم سالان خودت داری ؟



راه های انحرافی نتیجه ای ندارد و به جامعه و خانواده و البته خود فرد آسیب های فراوان می رساند و این کارها مشغولیت کاذب را به همراه دارند، آرزو می کنم با توکل به خداوند راه راست را سرلوحه خود قرار دهند.



پدر و مادر فراست مهمترین عامل موفقیت پسرشان را پشتکار او می‌دانند.



پدر وی دبیر ریاضی در مقطع دبیرستان بود که بازنشسته شده است و مادرش نیز نقش تربیت فرزندان را داشت.



آقای رجبی چه احساسی دارید؟



خوب طبعتا خوشحالم و خوشحالی هم قابل وصف نیست .



عامل موفقیت پسرتان را در چه می‌بینید؟



چون من دبیر ریاضی بودم سال سوم راهنمایی معبم فراست هم بودم و در کلاس سوالاتی بالاتر از سطح خود را می پرسید و از قبل هم استعداد خوبی داشت .



انتظار چنین رتبه‌ای را داشتید؟



انتظار قبولی داشتم ولی اینکه تک رقمی شود خیر



نقش خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟



وظیفه پدر و مادر این است که شرایط را برای فرزندانش فراهم کند و ما هم به همین‌منظور تا جیی که توانستیم تلاش خودمان را برای فرزندان خود انجام دادیم.



چه آرزویی برای آینده‌ فراست دارید؟



پیشرفت بیشتر در آینده آرزوی من است



خانم رجبی انتظار چنین رتبه‌ای را داشتید ؟



بله ، یک شب قبل از کنکور خواب دیدم که خبر قبولی پسرم در کنکور را برایم اوردند و من بین مردم شیرینی پخس می کردم و قبولی پسرم برای من حتمی بود.



انتظار شما از پسرتان چیست ؟



همان طور که تاکنون تلاش کرده است به راه خود ادامه دهد تا بتواند در اینده به خلق خدا و همنوع خود کمک رسانی کند و در این راه هم بیشتر از همیشه کمکش می کنیم.



رتبه ششم کنکور: روزانه 12 ساعت درس می‌خواندم



رتبه ششم کشوری در گروه ریاضی و فنی گفت: روز گذشته از سازمان سنجش با من تماس گرفتند و زمانی که این خبر را به من دادن تا 2 ساعت شوکه شده بودم زیرا فکرش را نمی‌کردم که تا این حد تلاش من جواب بدهد.



سپند فرقدانی چهارسوقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار کرد: از سال سوم دبیرستان به خاطر اهمیت امتحانات نهائی و 25 درصد تاثیر قطعی که در رتبه کنکور داشت شروع به درس خواندن کردم که البته ابتدا برای امتحانات نهائی می‌خواندم.



وی افزود: از سال سوم سوالات شریحی و کتاب‌ها خیلی دقیق مطالعه کردم و در کنار آن تست می‌زدم و برای امتحانات نهائی خودم را آماده کردم که با معدل 19.86 سال سوم را به پایان رساندم و از تابستان همان سال به طور جدی برای کنکور آماده شدم.



رتبه شش کشوری در گروه ریاضی و فنی تصریح کرد: از سال چهارم دبیرستان در زمان مدرسه روزانه 6 ساعت درس می‌خواند و از بعد از نوروز تا قبل از امتحانات روزانه به طور میانگین 12 ساعت درس می‌خواندم و تست می‌زدم.



وی بیان کرد: موفقیت من حاصل پشتکار و مشخص بودن هدفم بود زیرا از سال‌های گذشته نفرات برتر کنکور را که می‌دیدم، تصمیم گرفتم که با همت و تلاش خود به این نقطه برسم که البته خانواده و به ویژه پدر و مادرم با فراهم کردم همه امکانات مشوق و پشتیبان اصلی من در این موفقیت بودند.



فرقدانی چهارسوقی خاطرنشان کرد: به همه کسانی‌که مانند من این آزمون بزرگ را پیش رو دارند توصیه می‌کنم که هدف خود را مشخص کنند و مطمئن باشند که با تلاش و پشتکار به هدف خود می‌رسند.



وی درباره احساس خود از کسب رتبه کشوری بیان کرد: روز گذشته از سازمان سنجش با  من تماس گرفتن و زمانی که این خبر را به من دادن تا 2 ساعت شوکه شده بودم زیرا فکرش را نمی‌کردم که تا این حد تلاش من جواب بدهد.



رتبه شش کشوری در گروه ریاضی و فنی درباره انتخاب رشته و دانشگاه تصریح کرد: من علاقه زیادی به رشته برق و مکانیک دارم که حتما دانشگاه صنعتی شریف اولویت نخست من است.



وی بیان کرد: شاید برای تکمیل تحصیلاتم به خارج از کشور سفر کنم اما دوست دارم که به مردم و کشور خودم خدمت کنم.



رتبه دهم کنکور تجربی: تحصیل در کشور را به حضور در دانشگاه‌های مطرح دنیا ترجیح می‌دهم



رتبه دهم کنکور تجربی با اشاره به اینکه تحصیل در کشور را به حضور در دانشگاه‌های مطرح دنیا ترجیح می‌دهم گفت: من دوست دارم در کشور و حتی در شهر خودم خدمت کنم و برهمین اساس به فکر مهاجرت به خارج از کشور نیستم.



حسین خاکپور دانش آموز کاشمری، قاری قرآن کریم و حافظ ده جز کلام الله وحی است که موفق شد در کنکور سراسری رشته تجربی رتبه ده کشوری و رتبه هفت منطقه دو را کسب کند، به همین منظور و برای آشنایی بیشتر با این جوان نخبه به سراغ وی رفتیم.



حسین خاکپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشمر در رابطه با سوابق تحصیلی خود اظهار کرد: پدر من معلم ابتدایی و مادرم خانه دار و دارای یک برادر کوچک‌تر هستم و من دوران ابتدایی را در دبستان مرحمت صائب سپری کردم و در کلاس پنجم ابتدایی در آزمون ورودی مدرسه راهنمایی نمونه شرکت کرده و با کسب رتبه اول وارد مدرسه نمونه دانش شدم و پس از پایان دوران راهنمایی هم با کسب رتبه اول در آزمون ورودی دبیرستان‌های نمونه وارد دبیرستان نمونه دولتی حضرت آیت الله خامنه‌ای شدم.



خاکپور افزود: من کسب رتبه ده را برای خودم پیش بینی نمی‌کردم اما در حدود رتبه 20 تا 30 را انتظار داشتم.



وی در رابطه با برنامه مطالعاتی خود اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که کنکور از پایه است و نه فقط از کلاس چهارم دبیرستان به همین خاطر من از ابتدا موضوع کنکور را جدی گرفتم و هیچ درس و مطلبی را برای سال چهارم‌‌ رها نکردم لذا از اول دبیرستان خیلی جدی تمام درس‌ها را با هدف کنکور می‌خواندم و هر درسی را که مطالعه می‌کردم‌‌ همان زمان تست‌های کنکور آن را هم تمرین می‌کردم.



خاکپور افزود: در مورد ساعات مطالعه در شبانه روز برنامه متغیری داشتم مثلاً در سال سوم دبیرستان هر روز چهار ساعت مطالعه می‌کردم و از مهرماه که وارد پایه چهارم شدم جدی‌تر مطالعه کرده و در هر روز حدود 7 تا 8 ساعت برنامه داشتم و پس از ایام عید نوروز امسال هم به اوج خود رسیده و روزانه بین ده تا 12 ساعت درس می‌خواندم.



از کلاس های آموزشی بیرون از مدرسه استفاده نکردم



رتبه 10 کنکور سراسری افزود: با توجه به اینکه در دبیرستان نمونه بهترین دبیران شهر حضور دارند و کلاس‌های تقویتی به اندازه کافی برگزار می‌شود لذا از کلاس‌های کمک آموزشی خارج از مدرسه استفاده نکردم و فقط در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کردم که در‌‌ همان آزمون‌ها هم معمولاً رتبه‌ام زیر 20 را کسب می‌کردم.



وی گفت:با توجه به علاقه‌ای که به رشته پزشکی داشتم تصمیم گرفتم سال آخر وارد رشته تجربی شده و در کنکور تجربی شرکت کنم لذا سال گذشته 20 خردادماه که امتحانات نهایی رشته ریاضی تمام شد شروع کردم به مطالعه دروس زیست رشته تجربی و تمام کتاب‌های زیست را تا نیمه مرداد یعنی در حدود دو ماه تمام کردم به عبارتی کاری که دانش آموزان تجربی طی دو یا سه سال انجام می‌دهند را من با پشتکار توانستم طی دو ماه انجام دهم.



حفظ قرآن تاثیر مستقیمی در نتیجه کنکور من داشت



خاکپور در مورد تأثیر قرآن در موفقیت‌های تحصیلی‌اش اظهار کرد: من از دوران ابتدایی فعالیت‌های قرآنی در زمینه قرائت و حفظ و نیز فعالیت‌های مذهبی در مسجد داشته‌ام و با اطمینان می‌گویم این فعالیت‌ها تأثیر به سزایی در موفقیت‌های من داشت چرا که همواره در مواقع سخت و حساس، خدا و قرآن به انسان کمک می‌کنند و هر کس در این زمینه‌ها فعالیت کند کمک خداوند و قرآن کریم را حس می‌کند ضمن اینکه حفظ قرآن کریم در تقویت حافظه بسیار مؤثر است و خود من پس از آنکه به حفظ قرآن پرداختم از نظر حافظه و هوش خیلی پیشرفت کردم.



وی خاطر نشان کرد: من تفریحات سالم را برای درس خواندن کنار نگذاشتم بلکه هر هفته در سالن ورزشی به فوتسال می‌رفتم و در رشته کاراته هم ورزش کرده‌ام لذا ورزش و تفریحات سالم را هم داشته‌ام.



دوست ندارم از کشور مهاجرت کنم



این دانش آموز نخبه کاشمری با بیان اینکه قصد دارد رشته پزشکی دانشگاه تهران را برای ادامه تحصیل انتخاب کند به مهاجرت برخی جوانان نخبه به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: من دوست دارم در کشور و حتی در شهر خودم خدمت کنم به ویژه آنکه هم اکنون ایران اسلامی با تحریم‌های بین المللی مواجه است و لذا هر جوان ایرانی باید وظیفه خودش بداند که هر قدمی که می‌تواند برای آینده کشور بردارد و هر باری را که می‌تواند به دوش بکشد تا بتواند به مردم این کشور خدمت کند.



وی افزود: البته مسئولان هم باید به نخبگان توجه کنند و امکانات مورد نیاز آن‌ها را برای پیشرفت بیشتر در اختیارشان بگذارند و مخصوصاً در شهرستان‌های کوچکی مثل کاشمر که امکانات شهرهای بزرگ را ندارند باید از استعداد‌ها و نخبه‌های آن‌ها حمایت کنند چرا که استعداد در همه جا هست و دانش آموزان شهرهای کوچک هم می‌توانند رتبه‌های تک رقمی بیاورند مثلاً خود من اگر در جلسه کنکور وقت کم نمی‌آوردم می‌توانستم جزو سه نفر اول باشم.



خاکپور تصریح کرد: اداره آموزش و پرورش کاشمر حمایت‌هایی از بنده داشتند و امکاناتی در اختیارم گذاشتند اما دیر به فکر افتاده بودند و من برای تهیه خیلی از کتاب‌های کمک درسی که کمتر در کاشمر پیدا می‌شد با مشکل مواجه بودم و بیشتر باید از طریق اینترنت به خرید آن‌ها اقدام می‌کردم.



نقش پدر و مادر من در موفقیتم غیر قابل انکار است



وی همچنین به نقش مهم خانواده‌اش در کسب این موفقیت اشاره کرد و گفت: پدر و مادر من در همه جا در موفقیت‌های من نقش داشتند و با توجه به اینکه من تجربه زیادی نداشتم خیلی من را راهنمایی می‌کردند و با توجه به اینکه درس خواندن نیاز به شرایطی دارد آن‌ها شرایط و فضای خانه را کاملاً برای من فراهم کردند و حتی از بسیاری از مهمانی‌ها و رفت و آمد‌ها به خاطر من صرف نظر کردند و حتی بردار کوچک من سعی می‌کرد برنامه‌های کودک را نگاه نکند تا فضای خانه آرام باشد ضمن اینکه پدر و مادر بسیاری از امکانات تحصیلی مانند کتاب‌های کمک آموزشی و آزمون‌های آزمایشی را برایم مهیا کردند و من در این زمینه کوتاهی از آن‌ها ندیدم و کمبودی احساس نکردم.



این دانش آموز موفق به نقش معلمان خود هم پرداخت و افزود: کسب موفقیت به یک سری عواملی وابسته است که یکی از آن‌ها مدرسه و معلم است که در این زمینه هم با توجه به اینکه مدرسه از من شناخت کافی داشتند و معلمان از وضعیت من آگاه بودند خیلی به من کمک کردند و حتی برخی معلمان در زنگ‌های تفریح که زمان استراحت خودشان بود وقتی دانش آموزان از کلاس بیرون می‌رفتند مخصوص من در کلاس می‌ماندند و به من کمک می‌کردند.



توسل به اهل بیت(ع) در کسب موفقیتم بسیار مهم بود



وی با تأکید بر اینکه تأثیر عوامل معنوی را نباید فراموش کرد گفت: باید بگویم که تأثیر عوامل معنوی از سایر عوامل بیشتر است مخصوصاً در این چند سالی که یک نوجوان با مراحل سختی مواجه می‌شود و حتی در برخی موارد از ادامه درس و فعالیت ناامید می‌شود تنها چیزی که می‌تواند در این مواقع به انسان کمک کند ایمان و توکل به خدا و توسل به قرآن و اهل بیت (ع) است و من در مسیر تحصیل هر جا به مشکلی برمی خوردم از خداوند درخواست می‌کردم و همه جا هم کمک خدا را می‌دیدم.



این جوان نخبه کاشمری در توصیه‌ای به سایر دانش آموزان و کسانی که در سال‌های آینده می‌خواهند در کنکور شرکت کنند تصریح کرد: من دو توصیه معنوی و درسی دارم و آن اینکه چون خودم تجربه داشته‌ام توصیه می‌کنم که هیچ وقت از یاد خدا، قرآن و اهل بیت (ع) غافل نشوند چرا که بسیاری از مشکلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم به خاطر نادیده گرفتن امور معنوی است و جوانان اگر توکل به خدا و توسل به اهل بیت (ع) داشته باشند دست خداوند و کمک ائمه اطهار (ع) را در تک تک مراحل می‌بینند.



وی خاطرنشان کرد: از نظر درسی هم با توجه به اینکه خیلی‌ها از من می‌پرسند که ما نمی‌توانیم درس‌ها را خوب یاد بگیریم به دانش آموزان توصیه می‌کنم که فکر نکنند رتبه‌های بر‌تر‌‌ همان بار اولی که یک مطلب درسی را می‌خوانند یاد می‌گیرند به عنوان مثال در کلاس خود ما دانش آموزانی بودند که ضریب هوشی و استعداد آن‌ها از من بالا‌تر بود ولی عاملی که باعث برتری می‌شود پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر است و خود من هیچ‌گاه ناامیدی را به درون خود راه ندادم چرا که من هم مثل خیلی بچه‌ها در درک مطالب درسی مشکل داشتم اما اگر بار اول یاد نمی‌گرفتم ادامه می‌دادم و خلاصه تا درس را یاد نمی‌گرفتم ر‌هایش نمی‌کردم و آن قدر می‌خواندم که به تسلط نسبی در درس برسم.



از کودکی بسیار زیاد کتاب می‌خواندم



خاکپور از وقت زیادی که برای مطالعه کتاب هم می‌گذارد سخن گفت و افزود: من از کلاس سوم و چهارم ابتدایی عضو کتابخانه‌ها بودم و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب می‌پرداختم و بیشتر کتاب‌هایی با موضوع مذهبی، کتاب‌های علمی مرتبط با درس و نیز کتب ادبیات، شعر و داستان را مطالعه می‌کنم و باید بگویم موفقیت در کنکور فقط متکی به معلومات کتاب‌های درسی و کمک درسی نیست بلکه کنکور مثل یک زندگی است در ابعاد کوچک‌تر که باید برای موفقیت در آن یک سری معلومات و اهدافی داشته باشی که این از توجه به مطالعه کتب غیردرسی به دست می‌آید.



وی خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از همه کسانی که برای من زحمت کشیدند به خصوص پدر و مادرم که دلسوزانه برای من کار کردند و از هیچ کمکی دریغ نکردند و همچنین از معلمان و دبیران خودم که خیلی برای من زحمت کشیدند تشکر کنم، ضمن اینکه از دوستان خودم که آن‌ها هم افراد موفقی بودند و ما خیلی به یکدیگر کمک می‌کردیم و امسال رتبه‌های خیلی خوب زیادی در کلاس درس داریم باید تشکر کنم.



پدر این دانش آموز کاشمری نیز اظهار کرد: ما در حد بسیار عالی از او رضایت داریم چرا که در همه مراحل به حرف ما گوش می‌کرد و هیچ موقع کوچک‌ترین مشکلی برای ما ایجاد نکرده است به خصوص نسبت به انجام فرایض دینی و حضور در مسجد و فعالیت‌های قرآنی در زمینه قرائت و حفظ واقعاً تلاش می‌کرد و زحمت می‌کشید.



عامل اصلی موفقیت فرزندم اعتقاد به خدا بوده است



علی خاکپور افزود: عامل اصلی موفقیت او یاری خدا و ائمه اطهار (ع) و اعتماد به نفس و تلاش خود او بود و همچنین تلاش و کمک معلمان و فراهم کردن فضای خانه توسط ما از دیگر عوامل موفقیت او بود ضمن اینکه او همیشه به مطالعه کتاب علاقه داشت و مدام با کتابخانه‌ها در ارتباط بوده و مطالعه، خوراک او بود.



مادر این دانش آموز هم با بیان اینکه صد در صد از فرزندش رضایت دارد اظهار کرد: اخلاق او هم مثل درسش 20 است و حسین با هر کسی که رفت و آمد داشته شبفته اخلاقش شده‌اند.



فاطمه سیفی افزود: بر خلاف خیلی خانواده‌ها که از دوران نوجوانی فرزندشان هراس دارند دوران نوجوانی حسین خیلی آرام و بدون مشکل سپری شد.



وی تصریح کرد: من خدا را شکر می‌کنم و حسین هم نتیجه زحمات خودش را دید و ما نیز چیزی برای او کم نگذاشتیم و کوتاهی نکردیم ضمن اینکه دوستانش هم خیلی بچه‌های خوب و تأثیرگذاری بودند.



نفر چهارم کنکور تجربی: رشته پزشکی را برای خدمت به جامعه ادامه می‌دهم



رتبه چهارم کنکور تجربی گفت: قصد دارم رشته پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه دهم تا بتوانم در راستای خدمت به جامعه‌ام گام برداشته باشم.



مهسا دولتشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار کرد: هوش و استعداد من خدادادی بوده است و موفقیت خودم را تنها از سر لطف و محبت خداوند می‌دانم.



وی افزود: در دوران تحصیل اصلاً از کلاس‌های کنکور و تقویتی و یا استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی و جانبی استفاده نکرده‌ام و تنها با تلاش و حمایت خانواده‌ام توانستم این موفقیت را کسب کنم.



دولتشاهی تصریح کرد: در دوران تحصیل و برای کنکور هیچ‌گونه تغییری در وضعیت زندگی روزمره این‌جانب ایجاد نشده است و ساعات مطالعه و استراحتم بر اساس روال گذشته بوده است.



رتبه چهارم کنکور تجربی کشور بیان کرد: در ابتدای تحصیل علاقه‌ای به تحصیل در رشته تجربی نداشتم و قصد داشتم در رشته ریاضی تحصیل کنم اما به‌دلیل شرایط جامعه و اینکه در رشته‌های فنی و مهندسی جایگاه مناسبی برای بانوان وجود ندارد مجبور به تحصیل در رشته تجربی شدم.



وی اظهار کرد: اکنون هدف اصلی‌ام تحصیل در رشته پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تهران است تا بتوانم با موفقیت در این رشته به جامعه خود خدمت ویژه‌ای داشته باشم.



رتبه هفتم کنکور: روزانه 12 ساعت درس می‌خواندم



رتبه هفتم کشوری کنکور سراسری در گروه علوم تجربی گفت: من تلاش بسیاری برای رسیدن به رتبه بالا در کنکور کردم و برای رسیدن به این موفقیت روزانه 12 ساعت درس می‌خواندم.



آرین آیتی، دانش‌آموز اصفهانی توانست در کنکور امسال درخشش ویژه‌ای داشته باشند و موفق به کسب رتبه هفتم کشوری در گروه علوم تجربی شد.



این دانش‌آموز اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان درباره رمز موفقیت خود و دلایلی که سبب شد به این موفقیت برسد، صحبت کرد.



تسنیم: از چه زمانی تصمیم جدی برای شرکت در این ماراتن نفس‌گیر و حساس را گرفتید و انگیزه شما چه بود؟



آرین آیتی: از سال گذشته به صورت جدی درس خوندن را شروع کردم و از ابتدا می‌خواستم رشته پزشکی قبول شوم و زمانی که در آزمون‌ها شرکت و رتبه بالائی کسب می‌کردم، انگیزه و تلاشم در این زمینه بیشتر می‌شود.



روزانه چند ساعت مطالعه درسی داشتید؟



آرین آیتی: به طور میانگین روزی 8 ساعت درس می‌خواندم اما یک ماه آخر روزانه 12 ساعت مطالعه می‌کردم و تست می‌زدم.



مشوق اصلی شما برای کسب این موفقیت چه کسی بود؟



آرین آیتی: در درجه نخست پدر و مادرم و بعد دوستان و معلمانم با راهنمائی‌ها و مشاوره‌هائی که می‌دادند، انگیزه من را برای تلاش بیشتر می‌کردند.



امید شما برای کسب این رتبه تا چه میزان بود؟



آرین آیتی: هر کسی در یک بازده زمانی دچار ناامیدی می‌شود و زمانی‌که حجم دروس زیاد می‌شود به نامیدی می‌رسیدم اما سعی می‌کردم دوباره روحیه خودم را به دست بیاورم و جدی‌تر تلاش کنم و دعای پدر و مادر نیز  در این مسیر خیلی به من کمک کرد.



زمانی که به شما خبر دادن که این رتبه را کسب کردید چه احساسی داشتید؟



آرین آیتی: چند ساعت قبل از تماس از سازمان سنجش، از طریق یک سایت اینترنتی که نتایج درز پیدا کرده بود، از رتبه‌ام اطلاع پیدا کردم و خیلی خوشحال شدم و این شادی را با پدر و مادر و پدربزرگم تقسیم کردم.



با توجه به رتبه‌ای که کسب کردید، چه دانشگاه و چه رشته‌ای را انتخاب می‌کنید؟



آرین آیتی: به طور حتم رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب می‌کنم اما هنوز قطعی نیست و باید با مشاور مشورت کنم.



 توصیه شما به کسانی‌که  در آستانه کنکور هستند، چیست؟



آرین آیتی: همیشه با تلاش و امید می‌توان موفق شد و از هر زمانی که تلاش خود را شروع کنند، دیر نیست و تنها با پشتکار، همت بالا و هدف می‌تواند به مقصد رسید.



رتبه پنجم کنکور رشته تجربی: وقتی خبر قبولی‌ام را شنیدم، شوکه شدم



مهسان صمدی رتبه پنجم کنکور سراسری در گروه علوم تجربی نیز اظهار کرد: در روزهای تعطیل روزانه 6 ساعت درس می‌خواندم و بعد از تعطیلی کامل مدارس و پایان دوره متوسطه ساعات درس خواندنم را به هفته‌ای بیش از50 ساعت رساندم.



وقتی خبر قبولی‌ام را شنیدم، شوکه شدم



وی با بیان اینکه وقتی خبر قبولی خود را در تماسی از طرف سازمان سنجش شنیدم تا دقایقی شوکه بودم اما بعد به شدت خوشحال شدم، افزود: درصدهایم را در کنکور حساب کرده بودم اما چون آزمونم را بد گذرانده بودم، خیلی می‌ترسیدم که گزینه‌ها را جابه‌جا انتخاب کرده باشم به همین دلیل فکرش را هم نمی‌کردم رتبه خوبی بیاورم.



پدر و مادر من خیلی در قبولی‌ام موثر بودند



رتبه پنجم کشوری کنکور سراسری در گروه علوم تجربی با اشاره به اینکه پدر و مادرم از نظر روحی و فراهم کردن محیط خانه بسیار کمک حال من بودند، گفت: خواهرم 3 سال از من بزرگتر است و تجربه‌هایش را در اختیار من گذاشت و این موضوع مرا در رسیدن به این موفقیت تا حد زیادی کمک کرد که در این مورد از او خیلی ممنونم.



وی خاطر نشان کرد: راهنمائی معلمان مدرسه و همراهی دوستانم نقش مؤثری در موفقیتم داشت به ویژه رضایتی که از معلمان خود داشتم باعث شد به جز مدرسه از هیچ کلاس دیگری استفاده نکنم و شرایط در مدرسه خیلی عالی بود.



معلمان مدرسه را دست‌کم نگیرید



صمدی در توصیه‌ای به دانش‌آموزانی که برای کنکور سال‌های آینده آماده می‌شوند گفت: به هم سن و سالان خود می‌گویم معلمان مدرسه خود را دست کم نگیرید و مدرسه را جدی بگیرید، چون من حتی یک کلاس درس را هم در مدرسه از دست ندادم و ناراحت می‌شدم که دوستانم به کلاس‌های مدرسه بی‌توجهی می‌کنند اما آنان به حرف‌های من گوش نمی‌کردند، در نهایت من با این روش موفق شدم.



وی افزود: هنوز برای انتخاب رشته و دانشگاه به قطعیت نرسیده‌ام اما فکر می‌کنم تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه اصفهان را دنبال کنم.



رتبه دوم کنکور تجربی: کمپین حمایت از کودکان غزه تشکیل شود



آناهیتا نجفی رتبه دوم کنکور تجربی نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه پزشکی عشق به صلح و حیات انسان‌هاست، گفت: کمپین کنکوری‌های حمایت از کودکان غزه تشکیل شود.



گفت‌و‌گوی اختصاصی تسنیم با آناهیتا نجفی رتبه دوم کنکور تجربی 93 را با هم می‌خوانیم:



لطفا خودتان را معرفی کنید؟



آناهیتا نجفی متولد تهران و بزرگ شده رشت هستیم، پدرم عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان است و مادر هم متخصص گوش و حلق و بینی است و یک خواهر دارم.



از چه زمانی برای کنکور خودت را آماده کردی؟



تا آخر تابستان 92 درگیر المپیاد شیمی بودم و مدال نقره کشوری را کسب کرده‌ام و از مهرماه برای کنکور درس خواندن را شروع کردم.



در روز چند ساعت مطالعه داشتی؟



روزانه 8 تا 10 ساعت مطالعه می‌کردم و مطالعه با کیفیت برای من بسیار مهم بود تا بازده خوبی داشته باشد.



برنامه‌ریزی درسی برای کنکور توسط چه کسی انجام شد؟



قسمت اصلی برنامه‌ریزی با خودم بودم و از تجربیات یکی از دوستانم که در رشته ریاضی تحصیل می‌کرد و در رشته شهرسازی قبول شده بود استفاده کردم، البته مشاوران مدرسه هم به من کمک کردند و راهنمایی پدرو مادر هم همیشه چراغ راه من بوده است.



در کدام مدرسه تحصیل می‌کردی؟



در مدرسه فرزانگان رشت درس می‌خواندم و دوست دارم در دانشگاه تهران رشته پزشکی را ادامه دهم و درباره تخصص هنوز تصمیم نگرفته‌ام.



دوست دارید در دانشگاه داخل کشور ادامه تحصیل بدهی یا در خارج از کشور؟



تحصیل در کشور خودم و خدمت به مردم یک افتخار است و دوست دارم در خدمت مردم شهر و کشورم باشم.



مهمترین رمز موفقیت خود را در چه می‌بینی؟



مهمترین رمز موفقیت من لطف خدا، آرامش و اعتماد به نفس بوده است و این مولفه‌ها مهمترین چیزی که کنکوری‌ها به آن نیاز دارند، یکی دیگراز مولفه‌های مهم جو آرام خانه بود که پدر و مادرم برای فراهم کردند تا بیشترین دقت و تمرکز من بر روی کنکور باشد، از پدر و مادرم بسیار تشکر می‌کنم که شرایط را برای آرامش من  فراهم کردند تا فکرم جایی نباشد و بر روی درس متمرکز شود.



در شب قدر کجا بودی و چه دعایی کردی؟



در شب قدر در خانه بودم و دعایم آوردن رتبه نبود، از خداوند خواستم بتوانم به جایگاهی برسم که خدمتی انجام دهیم، بعد از کنکور خیلی از خودم راضی بودم و به رتبه فکر نمی‌کردم.



از چه طریقی متوجه شدی که نفر دوم کنکور تجربی هستی؟



خبر قبولی من به عنوان نفر دوم کنکور را از اطرافیان شنیدم مثل اینکه اسامی در سایت سازمان سنجش درج شده بود و اطرافیان خبر قبولی تک رقمی را به من می‌دادند و این خبر در من ایجاد اضطراب کرده بود و وقتی سازمان سنجش با من تماس گرفت و از قبولی و رتبه دومی‌ام مطمئن شدم خیلی خوشحال شدم، دوست دارم به هم‌نوعانم کمک کنم و یاریگر بشر باشم.



اگر اکنون پزشک بودی برای مداوای مجروحین به غزه می‌رفتی؟



بله، کودکان چه گناهی کردند و من به عنوان یک انسان وقتی لطف خدا شامل حال من شده باید بتوانم آن را با کمک به دیگران جبران کنم، پزشکی عشق به صلح و حیات انسان‌هاست و دوست دارم کمپین کنکوری‌های حمایت از کودکان غزه تشکیل شود.



در کودکی دوست داشتی چه کاره شوی؟



از بچگی دوست داشتم فضانورد شوم اما وقتی بزرگتر شدم دوست داشتم در دانشگاه تهران درس بخوانم.



حرف‌های ناگفته را به چه کسی می‌گویی؟



اول به خدا و بعد از آن به پدر و مادرم  حرفهایم را میزنم و لطف خداوند در کنکور شامل حالم شد.



چه عاملی را در موفقیت در کنکور مهم می‌دانی؟



توکل به خدا، مدیریت زمان، استفاده از امکانات و از همه مهمتر تلاش خود فرد و لطف خدا که البته هوش و استعداد فرد بسیار مهم است  و در نتایج کنکور مشخص شد که تنها هزینه کردن مهم نیست بلکه توان خود فرد نقش بسیار مهمی دارد.



فضای آموزشی رشت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟



فضای خوبی وجود دارد ولی مهم خود فرد است که چه جو رقابتی را در خود ایجاد می‌کند تا موفق شود، امکانات هرچقدر باشد ولی بچه‌ها نخواهند موفقیت امکان ندارد.



چند روز تلفن همراه‌ات خاموش بود؟



45 روز مانده بود به کنکور مانده تلفن همراه‌ام خاموش بود تا آرامش حضور در کنکور برای من حفظ شود.



در مدت یکسال تفریح هم داشتی؟



در حد معمول اهل ورزش هستم و سعی کردم به صورت عادی تفریح و استراحت را داشته باشم اگر فرد یکسال از تفریحات محروم شود تاثیر بدی بر روی روحیه فرد می‌گذارد به همین دلیل محدودتر از قبل اما در کنار درس تفریح هم در برنامه‌ام وجود داشت.



قبل از کنکور نظر پدر درباره قبولی در کنکور و کسب رتبه چه بود؟



پدرم نارحت می‌شد و می‌گفت نمی‌خواد با اسم رتبه استرس به خودت وارد کنی و باید آرامش برای کنکور داشته باشی و مابقی لطف خدا است اما به خودم قول داده بودم جزو تک رقمی‌ها باشم.



در دوران تحصیل نظارت پدر و مادر چگونه بود؟



همیشه دوست داشتم مستقل درس بخوانم و پدر و مادر هم به نظر من احترام می‌گذاشتند و دورادور بر نحوه درس خواندن من نظارت داشتند و در زمانی که نیاز به مشورت آنها داشتم راهنمایی می‌کردند.



نام معلم کلاس اول ابتدایی را به یاد داری؟



خانم فرشته ایروانی و خیلی دوست دارم باز هم او را ببنیم.



دوست داری در آینده کار طبابت را انجام دهی یا اجرایی؟



دوست دارم طبابت کنم و در کنارش کارهای پژوهشی را انجام دهم و یک درمان جدید و یک خدمت جدیدی را به مردم کشورم ارائه کنم.



الگوی پزشکی‌ات به غیر از پدر و مادر چه کسی خواهد بود؟



پروفسور سمیعی



در ادامه این گفت‌وگو دکتر مریم شرفی، مادر آناهیتا درباره نقش والدین در موفقیت فرزندان در کنکور گفت: نقش مادر حفظ آرامش خانواده و فراهم کردن محیط آرام و مناسب برای فرزندش است و اینکه اضطراب در فرزند ایجاد نکند به نظرمن مهمترین نقش مادر همین ایجاد آرامش است.



نظر شما در باره نقش معنویت چیست؟



توجه به معنویات خیلی بسیار مهم است از این مهم دل‌ها آرامش می‌گیرد و اعتقادات یک ارزش محسوب می‌شود، مسلما نقش معنویات خیلی در موفقیت‌ها موثر است در همان آرامش که در مادر به وجود می‌آید  و مادر آن را به فرزند و خانواده منتقل می‌کند.



البته این آرامش تنها در سال آخر کنکور مهم نیست، در دوران کودکی و در چه فضایی آن کودک رشد می‌کند نقش تربیتی پدر و مادر بسیار حائز اهمیت است.



علت موفقت دختر شما در کنکور چه بود؟



خواست خدا بدون شک مهمترین اصل بود و بعد از آن آرامش، پشتکار و برنامه‌ریزی، ارزش معنوی آرامش را ایجاد می‌کند و تا خداوند نخواهد هیچ وقت نمی‌شود، در حرفه ما یک پزشک تمام تلاش خودش را انجام می‌دهد و بعد به بیمار می‌گوید هر چه خواست خدا باشد من کار خودم را انجام دادم.



تعریف خودتان را از پزشکی بیان کنید؟



پزشکی تنها یک حرفه نیست واقعا کسی که رشته پزشکی را انتخاب می‌کند باید عشق و علاقه داشته باشد، برای پزشکی زحمات زیادی می‌کشیم و این رشته نیاز به علاقه و تلاش زیادی دارد و پزشک به اعتقاد من یک وسیله برای کمک به دیگران است و اگر حس علاقه وجود نداشته باشد موفق نخواهد بود.



سال 67 وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شدم و در سال 80 بورد تخصصی در گوش و حلق و بینی را گرفتم.



نظر شما درباره پاسخ دخترتان برای حضور در غزه چیست؟



به نظر من آناهیتا پاسخ منطقی را داد، آن لحظه خاص تعهدی را ایجاد می‌کند ، یک پزشک باید هرکجا که می‌شود بیشترین و بهترین کمک، خدمت و تعهد را به عمل تبدیل کرد حضور داشته باشد.



چقدر برای موفقیت دخترتان هزینه کردید؟



فاکتور غیرقابل انکار هوش و استعداد است، بالاترین شکر، استفاده درست از آن نعمتی که خداوند به فرد داده اگر پشتکار نباشد و درست از امکانات استفاده نکنید به موفقیت نمی‌رسید، استفاده درست از استعداد و امکانات یعنی قدردان نعمت الهی بودن.



عکس‌العمل دختر شما پس از امتحان کنکور چه بود؟



با لبخند از امتحان بیرون آمد و لبخندش به من احساس آرامش داد و گفت: مادر خدا کمک کرد راضی‌ام.



در پایان از خبرگزاری تسنیم برای انتقال تجربیات بچه‌های موفق به سایر فرزندان ایران زمین تقدیر می‌کنم و امیدوارم خانواده‌ها بتوانند آرامش را برای فرزندان خود ایجاد کنند و فرزندان هم قدر هوش و استعداد خود را بدانند و از این هدیه الهی با تلاش و کوشش برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند.



گزارش از هادی طوماری

----------------------------------------

20 توصیه ی کلیدی برای موفقیت در کنکور



20 توصیه ی کلیدی برای موفقیت در آزمون سراسری (کنکور)





ضمن عرض تبریک به مناسبت سال تحصیلی جدید، برای موفقیت دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون سراسری 1391 دارند 20 توصیه ی کلیدی یاد آوری می شود. توصیه های پیش رو بر اساس مطالعه ی منابع معتبر علمی و همچنین تجربیات چند سال اخیر نگارنده است که از نزدیک در یکی از دبیرستانهای نمونه ی شهر شیراز بدست آورده و شاهد موفقیت دانش آموزان در کسب رتبه های تک رقمی، دو رقمی و سه رقمی بوده است. توصیه های کلیدی عبارتند از:



 



1- توکل بر خدا : توکل یعنی اینکه تلاش و کوششت را بکن و تدبیر امور را به خدا بسپار. قرآن کریم می فرماید: «مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ هر که اتکایش به خدا باشد، خدا برای‏ او کافی است، «إنَّ اٌللهَ يُحِبُّ اٌلْمٌتَوَكِّلِينَ.» خداوند توکل کنندگان را دوست دارد. به هر حال با هر توانایی که دارید به خدا توکل کنید؛ به قول حافظ: تكيه بر تقوا و دانش در طريقت كافريست/ راهرو گر صد هنر دارد توكل بايدش. توکل بر خدا به شما آرامش می دهد، چیزی که بدان محتاج هستید.



 



2- داشتن هدف: داشتن هدف به شما انگیزه ی حرکت می دهد و مهمترین عامل برای کسب موفقیت می باشد. وقتی به هدفتان نگاه می کنید انگیزه ی شما برای تلاش و کوشش، مضاعف می شود و این بهترین دستاورد داشتن هدف است. شما امسال یک هدف بزرگ دارید، پس برای رسیدن به آن باید تمام همت خود را به کار بگیرید.



 



3- برنامه ریزی صحیح: برای رسیدن به هدف باید برنامه ریزی صحیح داشته باشید. (شامل برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت) بدون برنامه ریزی صحیح تلاش های شما نتیجه ی مطلوب نخواهد داشت. برنامه ریزی صحیح، مدیریت زمان را در اختیار شما قرار می دهد و شما را از سردرگمی رها می سازد، مسیر رسیدن به هدف را روشن می سازد و هر زمان شما را متوجه می سازد که تا رسیدن به هدف چه فاصله ای باید طی کنید. توجه داشته باشید که هر دانش آموز باید روش صحیح برنامه ریزی کوتاه مدت (هفتگی) را شخصا فراگیرد و برای خود برنامه بنویسد.



 



4- آشنایی با روش های صحیح مطالعه. یادگیری به دنبال یک فرایند علمی در فرد حاصل می شود. بنابراین برای یادگیریِ بهتر باید با اصول و فنون صحیح یادگیری آشنا شوید. البته ممکن است در گذشته شما با یک روش خاص درس ها را آموخته باشید اما در هر صورت آگاهی از روشهای صحیح مطالعه برای شما سودمند خواهد بود.



 



5- آمادگی جسمی: شرایط جسمی مطلوب در یادگیری شما تاثیر زیادی دارد؛ بنابراین برای اینکه جسم سالمی داشته باشید تا بتوانید خوب درس بخوانید باید: تغذیه مناسب داشته باشید، ورزش کنید و به میزان لازم بخوابید.



 



6- به آرامش روحی و روانی خود توجه داشته باشید و در صورت داشتن اضطرابِ بیش از حد معمول یا هر مشکل دیگری که موجب اختلال در یادگیریتان می شود از مشاورتان کمک بخواهید.



 



7- نگرش مثبت داشته باشید و در جهت آن تلاش و کوشش کنید. «اگر گویی که نتوانم، برو بنشین که نتوانی/ و گر گویی که بتوانم، قدم در نه که بتوانی» . داشتن نگرش منفی شما را از کوشش و تلاش باز می دارد. یادتان باشد که همیشه به خدا امید داشته باشید و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید. اصلا امیدوار بودن و تلاش کردن، خود بخشی از موفقیت است!



 



8- در یکی از آزمون های آزمایشی معتبر شرکت کنید تا نقاط ضعف و قوت خود را بیابید. سعی کنید بر اساس برنامه های میان مدت و بلند مدت برگزار کننده ی آزمون پیش بروید. این اقدام به شما در داشتن برنامه های بلند مدت و میان مدت کمک زیادی می کند و خیالتان را از این بابت راحت می کند. توجه داشته باشید که نتایج این آزمونها نباید شما را مغرور و یا مایوس کند. تجربه نشان داده که تغییر در روند نتایج آزمونهای آزمایشی بارها و بارها اتفاق افتاده است، این بستگی به شرایط شما دارد.



 



9- یک دانش آموز برای آمادگی در آزمون سراسری باید وقت ویژه ای برای مطالعه در نظر بگیرد و به قول معروف از خود مایه بگذارد. دانش آموزان موفق روزهای مدرسه 5 ساعت و روزهای تعطیل 10 ساعت مطالعه می کنند. البته این مقدار با توجه به میزان توانایی و نیاز شما می تواند متفاوت باشد. توجه داشته باشید که سلامت جسمی و روحی شما از هر چیز دیگری مهمتر است و نباید فدای ساعت مطالعه شود.



 



10- مهمترین منبع برای آزمون سراسری کتاب های درسی است؛ اما در کنار آن به تهیه کتاب های کمک درسی و تستی مناسب اقدام نمایید. ( دبیران، دانش آموزان سال قبل و دوستان همکلاسی می توانند در این رابطه به شما کمک کنند) همچنین دفترچه های سوال های کنکور 6 سال گذشته را تهیه کنید و در موقع مناسب از آنها استفاد کنید.



 



11- مرور مرتب و به موقع درس ها: درس ها را به طور مرتب مرور کنید این امر باعث تثبیت یادگیری و جلوگیری از فراموش شدن مطالب آموخته شده می شود. (به ویژه به «مرور آخر» در یک ماه باقیمانده به آزمون سراسری توجه داشته باشید)



 



12- از فنون تست زنی و هنر آزمون دادن آگاه شوید. آزمون دادن یک هنر است و داشتن معلومات درسی به تنهایی کافی نیست! مهمترین وظیفه ی شما پس از هر آزمون آزمایشی تحلیل علمی آن آزمون است. با استفاده از فرم های مخصوص می توانید به تحلیل آزمون بپردازید و از نقاط قوت و ضعف خود اطلاع یابید.



 



13- به طور همزمان درس های عمومی و اختصاصی را مطالعه نمایید. اشتباه بزرگی که بعضی داوطلبان مرتکب می شوند این است که دروس عمومی را برای ایام بعد از عید می گذارند! توجه داشته باشید که برخی از داوطلبان به برکت درصد های خوب ِ دروس عمومی به رشته ها و دانشگاههای خوب راه یافته اند.



 



14- سعی کنید تراز درس های خود را میزان کنید. در نظر داشته باشید که بالا رفتن تراز شما در یک یا دو درس که توانایی خاصی دارید به نفع شماست اما عکس آن به ضرر شماست. در صورت نیاز، برای بالا بردن تراز درس هایی که در آن ضعیف هستید از کلاس های خاص استفاده کنید.



 



15- پاسخگویی به سوالات آزمون سراسری دارای وقت معینی است، حتما از جدول زمانبندی سوالات کنکور در رشته ی خودتان آگاهی داشته باشید.



 



16- به توزیع مباحث دروس در آزمون های سراسری سال های قبل توجه داشته باشید اما تنها ملاک شما برای مطالعه نباشد!



 



17- کارنامه ی داوطلبان سال قبل: به درصد داوطلبان سال قبل و رتبه های کسب شده و رشته ـ شهرهای قبول شده توسط داوطلبان سال قبل توجه داشته باشید و تعدادی ازکارنامه های آنها را نگاه کنید.



 



18- از تجربیات دیگران استفاده کنید اما تقلید نکنید. هر کس شرایط و توانایی های خاص خودش را دارد و تقلید صرف از روش دیگران کار درستی نیست.



 



19- از ضوابط و شرایط برگزاری آزمون سراسری آگاهی داشته باشید ؛ نوع پذیرش دانشجو در دانشگاههای کشور، رتبه، سهمیه، نمره کل، زیرگروهها، ضرایب دروس و .... از جمله نکاتی است که باید اطلاع داشته باشید.



 



20- در نهایت جهت انتخاب رشته علاوه بر مطالعه ی دفترچه های راهنمای سازمان سنجش با افراد ذیصلاح مشورت کنید. انتخاب رشته برای کسانی که رتبه های پایین تری کسب می کنند کار ساده تری است اما هر چه رتبه ی شما بالاتر باشد باید در انتخاب رشته دقت بیشتری کنید.





با آرزوی موفقیت برای شما



عبدالرزاق خواجه زاده (وب سایت بابونه)



کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی

--------------------------------------

اسرار موفقیت در کنکور



برای موفقیت در هر کاری عواملی چون هوش ، استعداد ، تلاش ، پشتکار و ... لازم است اما مواردی مجود دارد که به آن مهارت های موفقیت گفته می شود که با که با مطالعه تجربه و عملکرد دیگران میتوان به اسرار آن پی برد...



 



۱- احساس خلأ :



اصولاً شکل گیری هر انگیزه‌ای برای حرکت ناشی از احساس کمبود و خلاء می‌باشد. انسان تا احساس گرسنگی نکند به سوی غذا نمی‌رود و تا احساس فقر نکند به سوی غنا گام بر نمی‌دارد.



 



اثبات این مسأله آسان است. ما برای حرکت به سوی مقصد احتیاج به «انگیزه» داریم و برای طی کامل مسیر نیز این «انگیزه» باید لحظه به لحظه تجدید و تقویت شود. تا وقتی که انسان در خود احساس خلأ و کمبودی نکند انگیزه‌ای برای حرکت ایجاد نمی‌شود. پس از شروع به حرکت نیز دوام و استمرار آن منوط است به بقاء این احساس. لذا هرلحظه که انسان متوجه شود که کمبود برطرف شده است یا اینطور تصور کند، بدیهی است که از حرکت باز می‌ماند.



 



تحصیل علم نیز به همین ترتیب است. انسان تا احساس جهل (خلأ علم) نکند به سوی کسب دانش گام بر نمی‌دارد. و برای استمرار این حرکت نیز باید «فقدان علم» همواره مدنظر باشد. بی‌شک از بین رفتن این احساس، انگیزة جویندة علم را زایل می‌کند و او را از حرکت باز می‌دارد.



 



۲- تعیین هدف :



گام بعدی در دستیابی به یک مقصود شناخت دقیق و کامل‌ِ آن است. زیرا پس از آنکه انسان کمبود و خلأ چیزی را در خود احساس ‌کند برای رفع آن تلاش می‌کند. اما تنها این کافی نیست بلکه او نیازمند دورنمایی است که تا انتها او را در یک مسیر به حرکت وادارد و از انحراف او به اطراف جلوگیری کند و آن چیزی جز تعیین «هدف» و شناخت کامل و دقیق آن نیست. در تعیین هدف نکات زیر باید مورد توجه واقع شود:



 



الف) هدف باید متعالی و ارزشمند باشد. بدون شک اهدافی بی ارزش و پوچ مانند «فرار از سربازی» و «چشم هم‌چشمی» نمی‌تواند دورنمای مناسبی برای حرکت باشد.



 



ب) هدف باید واضح و مشخص باشد و داوطلب کاملاً به آن آگاهی و اعتقاد داشته باشد. بسیاری از داوطلبان شرکت کننده در کنکور از اهداف واقعی خود بی‌خبرند. وقتی از آنها پرسیده می‌شود «هدف شما از مطالعه و تحمل سختی‌های شرکت در کنکور چیست؟» از «علاقه»، «استعداد»، «درآمد» و امثال اینها صحبت می‌کنند اما پس از چند لحظه اعتراف می کنند که علاقه‌ای به رشتة مد نظر خود ندارند یا برای کسب درآمد نیازی به تحصیل احساس نمی‌کنند و استعدادی هم در میان نیست. مشخص نبودن هدف یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت داوطلبان است.



 



ج) هدف باید ثابت باشد. معمولاً تغییر هدف آثار سوء و جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد. در نظر بگیرید داوطلبی برای قبولی در رشته مهندسی عمران شروع به مطالعه می‌کند و طبق عادت نادرست، وقت خودرا تماماً مصروف یادگیری دروس اختصاصی می‌کند اما پس از مدتی بنا به دلایلی تصمیم به شرکت در آزمون زبان انگلیسی می گیرد و در مدت کوتاه باقیمانده تا کنکور مجبور است دروس عمومی را که مدت مدیدی از آنها غافل بوده است مطالعه کند. تأثیر ناخوشایند تغییر هدف در چنین مواردی آشکار است.



 



د) هدف باید واحد باشد. در نظر داشتن چند هدف آن هم اهدافی که همسو نیستند (مثلاً انتخاب رشته‌هایی که در یک زیر گروه نیستند) موجب تحمیل تکالیفی بیش از حد توان بر داوطلب می‌شود.



 



۳- برنامه‌ریزی و مشاوره صحیح و اصولی.



پس از تعیین هدف و شروع به حرکت، نخستین نیازی که احساس می‌شود یک «برنامة صحیح و اصولی» می‌باشد. در این مرحله انسان از خود می‌پرسد: «حال که باید برای تحقق یک هدف حرکت کنم «راه درست» کدام است؟ راه درست برای نیل به مقصود همان «برنامه‌ریزی صحیح و اصولی» است. رسالت یک برنامه خوب آنست که ما را با صرف کمترین انرژی و زمان به تمامِ اهداف تعیین شده برساند. برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای داوطلبان کنکور باید دارای شرایط زیر باشد:



 



الف) تجزیه زمان باقی مانده به واحدهای کوتاه مدت: بدین معنا که مثلاً اگر تا روز آزمون صد روز باقی است این صد روز به دوره‌هایی کوتاه مدت همچون دوره‌های هفت یا ده روزه تقسیم شوند و تکلیف داوطلب در هر دوره مشخص باشد. این تقسیم‌بندی موجب می‌شود داوطلب گذران دوره‌های زمانی را یکی پس از دیگری احساس کند و بتواند تا حدی برنامة آیندة خود را پیش‌بینی نماید و در پایان هر دوره خود را بیازماید تا از میزان پیشرفت خود مطلع شود.



 



ب) برنامه ریزی باید مبتنی بر تجربه باشد: بدون تردید برای رسیدن به یک هدف، بهترین و مطمئن‌ترین راه‌، حرکت در مسیری است که از «آزمون و خطا» سر سلامت به درآورده باشد و امتحان خود را پس داده باشد. تجربة برنامه‌های غیراصولی و نیازموده و همچنین برنامه‌هایی که از جانب افراد غیر متخصص و غیرکارآزموده طرح‌ریزی شده است به داوطلبان شرکت در کنکور – که فرصت کوتاه و جبران ناشدنی دارند – به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.



 



ج) تجویز کلیة دروس در کلیه واحدهای زمانی: نکتة بسیار مهمی که هر برنامة اصولی باید آن را تأمین کند «قرار دادن کلیه دروس در کلیة واحدهای زمانی» است. مثلاً اگر برنامه تحصیلی شامل هفت مرحلة ده روزه باشد باید در هر هفت مرحله، داوطلب کلیة دروس را مورد مطالعه قرار دهد. غفلت از هر ماده درسی و تعویق در مطالعة هر درس هرچند کم اهمیت، تبعات سوء و جبران ناپذیری را به‌ دنبال دارد.



 



البته باید توجه داشت که کمتر دانش‌آموزی توانایی برنامه‌ریزی اصولی و هدفمند را دارد و در اینجاست که نیاز به مشاوران متخصص و مجرب در این زمینه احساس می‌شود. در این مورد به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که مهمترین ویژگی مشاور آنست که خود توانسته باشد این مسیر را با موفقیت پیموده باشد و از راه و چاه آگاه باشد.



 



۴- مطالعه صحیح و اصولی:



یکی از کلید واژه‌های اساسی در موفقیت تحصیلی و بخصوص موفقیت در کنکور آشنایی داوطلب با تکنیک و اصول مطالعه است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که مطالعه برای کنکور یک مقوله پیچیده و علمی است و نیازمند آموزش است.



 



با افزایش رقابت در کنکور و علمی و تخصصی شدن سؤالات تنها کسانی می‌توانند در این مبارزه نفس‌گیر پیروز شوند که با تکنیک‌ها و روش‌های مطالعه آشنا باشند.



 



روش صحیح مطالعه روشی است که با صرف کمترین زمان و انرژی از سویی باعث تسلط کامل دانش‌آموز بر مطالب کتب درسی شود و از سوی دیگر ثبات معلومات را در ذهن او تضمین نماید. در شماره‌های آینده به این مقوله بیشتر پرداخته می‌شود.



 



۵- بهداشت روان :



تأثیر بهداشت و سلامت روان را بر فرآیند یادگیری، پیشرفت تحصیلی و حفظ و تقویت انگیزه داوطلب نمی‌توان انکار کرد. درواقع بهداشت و آرامش روان بستری مناسب جهت نیل به هدف را فراهم می‌آورد. علت شکست بسیاری از داوطلبان مستعد و کوشا در کنکور عدم تأمین آرامش و سلامت روان است. آفت‌های بهداشت روان از این قرار است.



 



الف) افسردگی: افسردگی نوعی غم و اندوه و کاهش غیرطبیعی سطح شادمانی در انسان است. افسردگی موجب می‌شود داوطلب انرژی لازم را برای دنبال کردن برنامة تحصیلی خود، نداشته باشد و در میانة راه سرد و متوقف شود رابطه میان افسردگی و هجوم افکار منفی و مشغولیت بیش از حد فکر به این افکار و متعاقباً از دست دادن قدرت تمرکز و افت کیفیت یادگیری، کاملاً اثبات شده است.



 



ب) استرس: استرس‌های روانی اگر بی‌قاعده و بیش از حد معمول باشند آرامش فرد را به مخاطره انداخته و او را از پیشرفت تحصیلی باز می‌دارند.



 



ج) ترس از ناکامی: ترس از ناکامی که داوطلبان از آن به عنوان «اضطراب» و «دلشوره» یاد می‌کنند آفتی است که موفقیت هر داوطلب کنکور را تهدید می‌نماید. این ترس غیر موجه از آینده تمام وجود داوطلب را تسخیر می‌کند و بستر مناسب برای رشد و ثبات هرگونه دانش مفید را از بین می‌برد



منبع:آکاایران

----------------------------

گردآوری: سایت کنکور ایران مدرس


آمار بازدید: 2375 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
Mohd چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳

Thanks for being on point and on tartge!