ارتباط مستقیم با 30424 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی ایران مدرس
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس کنکور سایر مطالب کنکوری روشهای صحیح و اصولی تست زدن در کنکور

روشهای صحیح و اصولی تست زدن در کنکور

در این مقاله روشهای صحیح و اصولی تست زدن در کنکور مورد بررسی قرار می گیرد. برای آشنایی با اصول صحیح تست زدن در کنکور و موفقیت در کنکور موارد زیر را مطالعه نمائید.



شیوه صحیح تست زدن در کنکور



بسیاری ازعوامل هستند كه با وجود سادگی و سهولت اجرا، در موفقیت یا عدم موفقیت دانش‌آموزان دركنكور بسیار تأثیر گذارند ولی متأسفانه، اغلب مورد بی‌توجهی یا كم توجهی ما قرار می‌گیرند. در صورتی كه، استفاده‌ی صحیح از این عوامل و ابزار، می‌تواند راندمان زحماتی را كه كشیده‌ایم تاچند برابر، افزایش دهد.



 



از آن جا كه در مرحله ایی قرار گرفته ایم، كه آزمون‌های آزمایشی مرحله ای و جامع را در پیش رو دارید، درباره‌ی كارهایی كه باید برای حضور موفق وآرام در جلسه‌ی كنكور انجام دهید، گفتگو می‌كنیم تا با تمرین و تكرار آن ها در آزمون‌های آزمایشی، و هم چنین در كنكور اصلی، این ابزار را به راحتی به كار ببندید.



 

1-شیوه‌ی صحیح تست زنی:



دراین رابطه ابتدا باید به انواع سوالات دركنكور و تقسیم بندی آن ها توجه كرد:



 



الف) سؤالات ساده كه بایك بار خواندن سریع یا با یك راه حل كوتاه و ساده به پاسخ آن ها دست پیدا می‌كنید.



ب) سؤالات نیمه مشكل كه نیاز به راه حل طولانی دارند و در مرحله دوم پاسخ‌گویی خواهند شد را، با علامت (+) در کنار آن ها از باقی سؤالات جدا سازید.



ج) سؤالات مشكل كه درصورتی كه وقت اضافه داشتید، باید به آن ها پاسخ دهید و دركنار آن ها علامت (-) قرار می‌دهید.



 



با توجه به تقسیم بندی فوق، شروع به خواندن سریع سوالات می‌كنیم و دراین مرحله سؤالات دسته الف(درهمه‌ی دروس) را پاسخ می‌دهیم و سؤالات قسمت (ب ) و (ج) را علامت گذاری می‌كنیم.



 



پس ازپایان این مرحله، سؤالاتی را كه با علامت (+) مشخص شده‌اند حل می‌كنیم و در صورتی كه وقت اضافه‌ای داشتیم و در مرحله‌ی بعد، به حل مسائلی كه باعلامت (-) مشخص شده‌اند می‌پردازیم.



 

شیوه صحیح تست زدن در کنکور



در مراحل فوق به چند نكته مهم توجه كنید:



اول:



احتمال دارد در بعضی از آزمون ها سؤالات به نحوی چیده شده باشند كه شما نتوانید به چند سؤال اول، پاسخ بدهید. دراین صورت با حفظ خونسردی، این سؤالات را علامت گذاری نموده و به سراغ سؤالات بعدی بروید.



اگر با چنین آزمونی مواجه شدید، از طراحان سؤال ایراد نگیرید، این امر ممكن است در كنكورهای سراسری و آزاد نیز اتفاق بیافتد.



دوم:



در مرحله‌ی اول، سؤالات قسمت الف، درمرحله‌ی دوم سؤالات قسمت (ب) و در مرحله‌ی سوم سؤالات قسمت (ج) را پاسخ دهید و سؤالات را به ترتیب دفترچه سؤال جواب بدهید.



 



سوم:



سعی كنید به ترتیب دفترچه پاسخ بدهید مگر آن كه در درسی فوق العاده ماهر هستید.این مورد را بایك مشاور زبده درمیان بگذارید.



چهارم :



در صورت كمبود وقت، به سراغ دروسی كه ضریب بالاتری دارند، بروید.



پنجم:



فقط سؤالاتی را جواب بدهید كه به جواب آن ها اطمینان دارید.



 

2-آرامش در لحظه شروع آزمون:



معمولاً دانش آموزان در لحظه شروع آزمون، با دستپاچگی مواجه می‌شوند، سریع شروع به پاسخ‌گویی تست ها می‌كنند. و همین امر باعث می شود چند دقیقه‌ی ابتدای آزمون را از دست بدهند و سؤالات ابتدایی را با آرامش و تمركز حواس كمتری پاسخ بدهند. بارعایت نكات زیر، این اضطراب بی مورد را از خود دور كنید:

شیوه صحیح تست زدن در کنکور



الف) تفكر مثبت داشته باشید و به خودتان بگویید: «حتماً موفق خواهم شد. همه چیز برای موفقیت من فراهم است».



ب) نفس عمیقی بكشید.



ج) خونسرد باشید و حس سرحال بودن و نشاط را درخود القاء كنید.



د) نگاهی به دوروبرخود بیندازید و بر محیط جلسه‌ی آزمون مسلط شوید.



هـ) هنگامی‌ كه اعلام شد: « داوطلبین، آزمون را آغاز كنید»، مضطرب نباشید، زیرا لحظه‌ی نتیجه‌گیری و موفقیت شما فرا رسیده است، كمی صبر كنید تا داوطلبین دیگر برگه ها را از روی زمین بردارند، سپس به آرامی برگه‌ی خود را از روی زمین بردارید، چند نفس عمیق بكشید و با توكل برخدا و استعانت ازائمه‌ی اطهار، پاسخ گویی به سؤالات را آغاز كنید.



 

3-زمان:



برای اینكه هنگام پاسخ‌گویی به سؤالات، گذر زمان شما را اذیت نكند و درعین حال هر چند وقت یكبار بتوانید زمان را كنترل كنید، ساعت خود را از دستتان باز كرده و در جیبتان قراردهید. سعی كنید ساعت مچی شما از نوع كامپیوتری و دیجیتالی باشد كه دقایق رابه شما دقیق‌تر نشان می‌دهد .



 



داوطلب گرامی:



یكی از مواردی كه هنگام شركت در آزمون بسیار حیاتی است، مدیریت زمان در هنگام پاسخگویی به سؤالات است. به این معنی كه، باید ضمن این‌ كه گذر زمان را در نظر دارید، بیش از حد معمول به آن توجه نكنید ومرتباً به ساعت خود نگاه نكنید. زیرا این كار هم از تمركز شما خواهد كاست و هم اینكه باعث اضطراب شما خواهد شد. باید از هم اكنون، درآزمون های آزمایشی بسیار به این نكته دقت داشته باشید و سعی كنید ذهن خود را عادت دهید كه خودش گذر زمان را به طور حدودی درنظر داشته باشد و در هر ساعت، فقط چند بار مجبور باشید به ساعتتان مراجعه كنید.



 



4- پاك كن:



پاك كن خود را در روی صندلی و در كنار پاسخ‌ نامه قراردهید تا در مواقع لزوم، به سرعت قابل دسترسی باشد.



نكاتی را كه در اینجا ذكر شد، درهمه آزمون‌های آزمایشی كه تاقبل از كنكور درپیش دارید، انجام دهید تا در روز كنكور بدون هرگونه اضطراب و مشكلی، به سؤالات پاسخ دهید.

منبع: تبیان

----------------------

روش صحیح تست زدن



در تست زدن تصادفی عمل نکنید



چرا تست بزنیم



قطعاً هر کدام از شما در طول زندگی با نوعی آزمون روبرو شده اید می‌دانید که هر آزمونی چه به صورت کتبی، شفاهی و یا عملی، از سؤالات مختلفی تشکیل شده است. در هر آزمون پاسخی که داوطلب به سؤالات می‌دهد، باید با توجه به نوع سؤالات مطرح شده باشد. در یک آزمون ممکن است نوع سؤالات به صورت انتخاب کردن باشد و شرکت کننده مجبور باشد که پاسخ صحیح را از بین جواب های داده شده به سؤالات انتخاب کند و یا مجبور باشد به سؤال هایی که به آنها سؤالات جواب دادنی می‌گویند، پاسخ دهد. در آزمون سراسری معمولاً سؤالات به صورت انتخاب کردنی است؛ یعنی یک سؤال با چهار گزینه همراه است و داوطلب باید پس از خواندن سؤال یکی از چهار گزینه را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب و در فرم مخصوص پاسخنامه در خانه مربوط سیاه کند. به همین دلیل برای موفقیت در آزمون سراسری اهمیت دارد که علاوه بر مطالعه دقیق مطالب درسی، آشنایی با نوع سؤال های تستی را نیز بیاموزیم. مسلماً داوطلبانی که تست تمرین کرده و با شیوه پاسخ به سؤال های تستی آشنایی داشته باشند، در آزمون نسبت به افرادی که هیچ گونه آشنایی با این گونه سؤالات نداشته باشند، بهتر عمل می‌کنند. البته گاهی تعدادی از داوطلبان به جای مطالعه همزمان با تست فقط تلاش در کسب مهارت در تست زدن کرده و تمام زمان خود را صرف تمرین تست می‌کنند. این دسته از داوطلبان فقط شکل ظاهری سؤال‌ها و پاسخ‌ها را حفظ می‌کنند؛ بدون اینکه تلاشی برای فهمیدن داشته باشند و قطعاً در کنکور دچار مشکل می‌شوند. دلیل این مسأله آن است که ممکن است نحوه سؤال و جواب در کنکور، متفاوت از آن چیزی باشد که داوطلب قبلاً تمرین کرده است. برای اینکه داوطلب درکنکور موفق عمل کند، باید تمرین تست زنی را در سه مرحله انجام دهد.



    مرحله اول باید همزمان با درس خواندن باشد؛ یعنی بعد از خواندن هر بخش، می‌بایست تست همان بخش را تمرین کرد.

    در مرحله دوم باید بعد از مطالعه کل کتاب، تمام تست های آن کتاب را تمرین کرد.

    مرحله سوم بعد از عید نوروز است؛ یعنی زمانی که کل دروس تمام شده است. در این مرحله باید تست های همه دروس تمرین شود. تمرین تست های مختلط، آمادگی داوطلب را برای کنکور بیشتر می‌کند. اگر در پاسخ دادن به تستی دچار مشکل شدید، باید به سراغ کتاب یا جزوه تان بروید و دوباره مبحث مربوط به آن تست را بخوانید تا هیچ نکته مبهمی در ذهنتان باقی نماند. همچنین شرکت در آزمون های معتبر بسیار مفید است. چنانچه امکان شرکت در آزمون های معتبر نباشد، می‌توانید خودتان شرایطی را شبیه به آزمون سراسری به وجود آورید؛ یعنی با استفاده از سؤال های تستی که در اختیار دارید و با تعیین تعداد سؤال‌ها و مدت زمان پاسخگویی برای هر درس، از خود آزمون به عمل آورید.



عوامل مؤثر در تست زدن



زمان

یکی از مشکلاتی که داوطلبان در حین پاسخگویی به سؤال‌ها با آن روبرو می‌شوند، کم آوردن وقت و دستپاچه شدن آنهاست. برای برطرف نمودن این مشکل باید سعی کنید که وقت خود را با توجه به ارزش هر سؤال زمان بندی کنید و مدت زمانی که برای پاسخگویی به آن سؤال تعیین شده، هماهنگ باشد.

سرعت عمل سرعت عمل باعث استفاده مطلوب ما از مزان می‌شود و در آزمون های تستی اهمیت بسزایی دارد. چنانچه داوطلب با آمادگی کامل در جلسه آزمون شرکت کند، با حضور ذهن می‌تواند پاسخ دهد؛ زیرا سؤال‌ها برای او آشنا خواهد بود و با مشکل اتلاف وقت روبرو نمی شود. نکته مهم در سرعت عمل این است که اگر شما در موقع پاسخگویی، پاسخ سؤالی را فراموش کرده باشید، می‌توانید کنار آن سؤال تیک بزنید و به بقیه سؤال‌ها بپردازید ودر مرحله آخر که وقت اضافه آوردید، با خونسردی و آرامش بیشتر در مورد آن سؤال فکر کنید.



دقت نکته مهم دیگر در تست زدن دقت است. در پاسخ به سؤال های چهار گزینه ای باید دقت کنید که خانه را اشتباه پر نکنید. خیلی از داوطلبان با آمادگی کامل سر جلسه حضور می‌یابند، ولی با یک بی دقتی، پاسخ سؤالی را در یک خانه دیگر که مربوط به سؤال دیگری است، پر می‌کنند و بدون توجه به شماره سؤال ها، همه پاسخ‌ها را تا آخر جابجا می‌زنند. لذا دقت کنید که در موقع پر کردن پاسخنامه دچار چنین اشتباهی نشوید و شماره هر سؤال را با شماره پاسخنامه تطبیق دهید. سؤال‌ها و جواب‌ها را دقیقاً بخوانید. نکات ریزی در سؤال های چهار جوابی هست که ممکن است خواننده را دچار اشتباه کند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:



    در سؤال هایی که آخر آنها به کلمه " می‌شود " و " نمی شود " ختم می‌شود، ممکن است داوطلبی که سؤال را دقیق نمی خواند، این کلمات را اشتباه ببیند و در نتیجه گزینه را اشتباه انتخاب کند.

    نکته دیگر این است که در آزمون های چهار گزینه ای معمولاً چهار گزینه شباهت زیادی به هم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن اولیه گزینه، آن را صحیح بداند و از خواندن سه گزینه دیگر صرف نظر کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتماً بخوانید و با مقایسه آنها با یکدیگر صحیحترین گزینه را انتخاب کنید.

    در سؤال های جور کردنی بتدریج که موارد را با هم جور می‌کنید، آنها را حذف کنید. در این صورت پاسخ‌ها کمتر خواهد شد و احتمال کاربری مجدد آنها کاهش خواهد یافت.

    در موقع حدس زدن معمولاً اولین حدس شما درست است. بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید؛ مگر در مواقعی که مطمئن هستید.

    پاسخ هایی را که می‌دانید غلط است، کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخ‌ها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید.

    سؤال های آسان را زودتر جواب دهید. اگر احساس می‌کنید که سؤالی پیچیده است، وقت خود را زیاد روی آن سؤال تلف نکنید؛ کنار آن علامت بگذارید تا بعداً به آن پاسخ دهدی.

    همه سؤال‌ها را جواب ندهید. سؤال هایی که تصادفی پاسخ داده می‌شود، شانس موفقیت فرد را کمتر می‌کند؛ چون هر پاسخ غلط، نمره ای منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد، از دادن پاسخ های تصادفی پرهیز کنید. در نهایت پاسخ‌ها را مرور کنید، اما سعی در عوض کدرن پاسخ‌ها نداشته باشید.

    سؤال هایی را که احساس می‌کنید اشتباه پاسخ داده اید، یک بار دیگر بررسی کنید. به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکالتان برطرف شود. خلاصه ای از آنچه را که در پاسخگویی به سؤال های چهار گزینه ای و انتخاب گزینه صحیح لازم می‌دانستیم، برایتان آوردیم. با به کار گیری نکات مذکور می‌توانید توانایی روش صحیح تست زدن را در خود افزایش دهید و نقاط ضعف خود را از بین برده تا بهتر بتوانید خود را برای آزمون سراسری آماده سازید. ما هم برای همه شما آروزی توفیق می‌کنیم.

منبع: konkoor88.blogsky.com

--------------------------------

گردآوری: سایت کنکور ایران مدرس


آمار بازدید: 13877 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image