ارتباط مستقیم با 30592 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس کنکور انتخاب رشته کنکور نکات مهم برای انتخاب رشته درست کنکور 95 و کنکور 96

نکات مهم برای انتخاب رشته درست کنکور 95 و کنکور 96

در این بخش نکات مهم برای انتخاب رشته درست کنکور 95 و کنکور 96 ارائه می گردد.



راهکارهایی برای انتخاب رشته صحیح کنکور 95 و کنکور 96



 



در این بخش راهکارهایی برای انتخاب رشته صحیح کنکور 95 و کنکور 96 ارائه شده است. حین انتخاب رشته کنکور95 و کنکور96 در مرحله اول به علاقه خودتان توجه داشته باشید. رشته ای را انتخاب کنید که واقعا به آن علاقه دارید. البته این مورد را باید از دبیرستان در نظر می گرفتید و مثلا اگر به پزشکی علاقه دارید باید رشته تجربی را انتخاب کرده باشید. به هر حال، در حال حاضر در هر رشته ای که کنکور داده اید و هر رتبه ای را که کسب کرده اید سعی کنید رشته دانشگاهی خودتان را با علاقه انتخاب کنید. البته مطمئنا باید نیم نگاهی هم به بازارکار رشته مورد نظرتان داشته باشید. پس به عنوان یک قانون کلی سعی کنید هم علاقه خودتان و هم بازارکار رشته مورد نظرتان را در نظر بگیرید. در این زمینه می توانید به مشاورین و مدرسین تدریس کنکور مشورت کنید (برای مشاهده لیست مدرسین کنکور بر روی عبارت تدریس خصوصی کنکور کلیک کنید).



در مرحله بعد سعی کنید حین انتخاب رشته کنکور 95 و یا کنکور 96 و یا هر کنکور دیگری، رشته ها را از خوب به بد وارد سایت سازمان سنجش کنید. کمی هم خوشبینانه به قضیه نگاه کنید. یعنی 20 رشته اول را رشته های خوب و مورد علاقه ای بنویسید که احتمال پذیرفته شدن شما در انها کمتر است. سپس سراغ رشته های با احتمال بیشتر بروید. حین انتخاب رشته فاصله شهر خودتان تا دانشگاهی که انتخاب می کنید را هم مد نظر داشته باشید. سعی کنید دانشگاههای نزدیک شهر خودتان را در ابتدای لیست قرار دهید. البته اگر رتبه شما خوب است و می توانید دانشگاهها تهران را قبول شوید خوب بهتر است که ابتدا آنها را بزنید. به صورت خلاصه می توان گفت که حین انتخاب رشته علاقه، بازارکار و موقعیت مکانی دانشگاه محل تحصیل خودتان را در نظر داشته باشید.



 



دوعامل بسیار مهم در انتخاب رشته کنکور



 



دوعامل بسیار مهم در انتخاب رشته کنکور علاقه و بازارکار است.



در تمامی کتابهایی که در زمینه موفقیت در زندگی و موفقیت شغلی نوشته شده است، به این نکته اشاره شده که به کاری بپردازید که به آن علاقه دارید. اگر کار شما تفریح شما باشد و از آن لذت ببرید، مسلما احتمال موفقیت شما در آن کار نیز بیشتر است. برای موفقیت در هر کاری شما باید ساعتهای طولانی مشغول انجام آن کار باشید، حال اگر از آن کار لذت نبرید و یا از آن کار بدتان بیاید مسلما ساعتهای زیادی از زندگی تان را هدر داده اید. بنابراین رشته ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و یا حداقل از آن بدتان نمی آید.



عامل دیگری که در انتخاب رشته مهم است بازارکار رشته ای است که انتخاب می کنید. بسیاری از رشته ها به وضوح دیگر در ایران بازارکار ندارند. بنابراین صرفا به خاطر علاقه، دنبال رشته ای نروید که هیچ بازار کاری ندارد. درست است که علاقه مهم است ولی باید در کنار آن حتما بازارکار و آینده شغلی رشته مورد نظر را هم در نظر بگیرید.



با توجه به مطالبی که ارائه شده، اگر بتوانید رشته ای را انتخاب کنید که هم به آن علاقه داشته باشید و هم آینده شغلی و هم بازارکار خوبی داشته باشد، می توان گفت که یک انتخاب رشته خوب داشته اید. اگر برای انتخاب رشته کنکور می خواهید با مدرسینی که در زمینه کنکور و آموزش سابقه کار دارند، مشورت کنید، برای مشاهده لیست مدرسین کنکور بر روی عبارت تدریس خصوصی کنکور کلیک کنید.



 



 



انتخاب رشته صحیح و اصولی کنکور 95



 



برای انتخاب رشته صحیح و اصولی کنکور 95 موارد زیر را مد نظر داشته باشید:



1- حین انتخاب رشته علاقه خودتان را هم در نظر بگیرید. رشته ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. یا حداقل رشته ای را انتخاب نمائید که از آن بدتان نمی آید.



2- به بازارکار رشته ها خیلی دقت کنید. تعدادی از رشته های تحصیلی در حال حاضر اصلا بازارکاری ندارند. اگر بتوانید رشته ای را انتخاب کنید که هم به آن علاقه دارید و هم بازارکار خوبی داشته باشد که عالی است. در رابطه با بازارکار رشته های مختلف با افراد با تجربه مشورت کنید. مطالعه مقالات زیر هم خالی از لطف نیست.




 





 













برای مطالعه مقالات بیشتر در زمینه بازارکار رشته های مختلف بر روی لینک بازارکار کلیک نمائید.



3- رشته ای را انتخاب کنید که در آن تواناترید. مثلا اگر در کار طراحی و ... مهارت دارید ممکن است رشته مهندسی معماری برای شما مناسبتر باشد. یا اگر تحلیل قوی ای دارید رشته مهندسی مکانیک برای شما مناسب است.



4- در زمینه انتخاب رشته حتما با کسانی که تجربه دارند مشورت کنید. برای مشاهده لیست مدرسینی که در زمینه آموزش کنکور فعالیت دارند و ممکن است بتوانند در زمینه انتخاب رشته هم به شما کمک کنند بر روی لینک تدریس خصوصی کنکور کلیک کنید. تعدادی از مدرسین کنکور هم در پایین همین مطلب نشان داده شده اند.



5- شمایی که در کنکور 95 شرکت کرده اید ممکن است انتخاب رشته متفاوتی با شرکت کنندگان مثلا کنکور 90 داشته باشید. بازارکار بعضی از رشته ها ممکن است قبل خوب بوده باشد و الان مناسب نباشد. وقتی که دارید مشورت می گیرید مواظب این حقیقت باشید. مواظب باشید اطلاعاتی که بر مبنای آنها تصمیم می گیرید به روز باشد.



 



 



پارامترهای تاثیر گذار در انتخاب رشته دبیرستان و کنکور



 



اگر قصد دارید برای دوره دبیرستان یا کنکور انتخاب رشته کنید، پارامترهای زیر می تواند به انتخاب رشته صحیح و اصولی و نهایتا موفقیت در کنکور و تحصیل و زندگی کمک کند.



1- علاقه: رشته ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید یا حداقل از آن بدتان نمی آید.



2- بازارکار: بسیاری از رشته ها در حال حاضر بازازرکار خوبی ندارند. در مورد بازارکار رشته انتخابی خود تحقیق نمائید.



3- وضعیت ادامه تحصیل: بررسی کید که در رشته مورد نظرتان تا چه مقطعی می توانید ادامه تحصیل دهید.



4- نوع کار و ساعات کاری: با انتخاب تعدادی از رشته ها ممکن است در آینده مجبور به شب کاری یا کار در تعطیلات گردید. این موارد را مد نظر داشته باشید.



5- محیط کار: اگر به عنوان مثال از کار در محیط بیمارستان خوشتان نمی آید، انتخاب رشته پرستاری برای شما مناسب نیست. هر رشته ای را که انتخاب می کنید، نوع کار و محیط کاری آینده خود را بررسی نمائید.



منبع: وب سایت کنکور ایران مدرس



 



 



22 کلید طلایی در انتخاب رشته



22 کلید طلایی در انتخاب رشته



1- قبل از انتخاب رشته با خانواده و مشاوران آگاه مشورت کنید.



2- در انتخاب رشته با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت خود، خودتان تصمیم آگاهانه بگیرید، زیرا ممکن است تغییر یا انتقال رشته برای شما مقدور نباشد.



3- قبل از انتخاب رشته در باره موقعیت جغرافیایی و جایگاه علمی دانشگاه و رشته مورد نظر خود مطالعه و بررسی لازم را انجام دهید.



4- دفترچه راهنمای انتخاب رشته را خودتان به دقت مطالعه کنید و هنگام دریافت برگه انتخاب رشته با اطلاعیه ها و نکاتی که سازمان سنجش یا دانشگاه ها در مورد ظرفیت و شرایط پذیرش منتشر می کنند توجه نمایید.



5- براساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته نمایید زیرا انتظار بالای شما ممکن است باعث از دست دادن موقعیت های دیگر باشد که در آینده به راحتی نتوانید بدست آورید.



6- هرگز به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید زیرا کامپیوتر نمی تواند استعداد، علاقه و شخصیت شما را در نظر بگیرد. اما می توانید از انتخاب رشته کامپیوتری به عنوان راهنما کمک بگیرید.



7- طوری انتخاب رشته کنید که رشته اول بر دوم، دوم بر سوم، و سوم بر چهارم و ... بر دیگری برتری داشته باشد.



8- انتخاب اول با انتخاب آخر از نظر اولویت نمره تفاوتی ندارد، سعی کنید اولویت شما بر اساس استعداد و علاقمندی تان، رشته و دانشگاهی که انتخاب می کنید، باشد.



9- امکان ادامه تحصیل در بعضی از رشته ها مقدور نیست یا به سختی ممکن است؛ در انتخاب اینگونه رشته ها دقت کنید.



10- در صورتی که مجاز به انتخاب رشته در هر یک از رشته های دانشگاه پیام نور یا غیرانتفاعی هستید، رشته های این دانشگاه را انتخاب کنید.



11- رشته شبانه و پیام نور شهر خود یا شهرهای نزدیک را انتخاب نمایید زیرا اولاً سهمیه اختصاص یافته برای شما بیشتر است و ثانیاً امکانات خوابگاهی در دانشگاه های شبانه کمتر وجود دارد.



12- بعضی از رشته های شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور شهر خود را در اولویت نسبت به شهرهای دور دست انتخاب نمایید.



13- با توجه به سهمیه قطب، استان و ناحیه شهر خود انتخاب رشته کنید زیرا تقریباً هفتاد درصد سهمیه اختصاص یافته به این مناطق مربوط به شماست.



14- در انتخاب رشته های کاردانی روزانه در شهرهای دور دقت نمایید زیرا در صورت قبولی حتماً باید در آن رشته ادامه تحصیل دهید؛ در غیر این صورت به مدت یک سال از شرکت در کنکور سراسری محروم خواهید شد.



15- شانس خود را در انتخاب رشته های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و نیمه حضوری امتحان کنید زیرا در صورت عدم ثبت نام و ادامه تحصیل در سال آینده از شرکت در کنکور سراسری محروم نخواهید ماند.



16- داوطلبانی که با مدرک کاردانی در کنکور سراسری شرکت کرده اند مجاز به انتخاب همه رشته ها نیستند و باید مطابق دفترچه انتخاب رشته عمل کنند.



17- داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته در دوره روزانه اند حق انتخاب رشته در دانشگاه های شبانه و نیمه حضوری را دارند. اما افرادی که تمایل به انتخاب رشته دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی دارند، در صورتی که مجاز به انتخاب رشته در این دانشگاه ها باشند، می توانند انتخاب رشته نمایند.



18- تنوع انتخاب رشته در گروه های آزمایشی مختلف به شرح ذیل است:

- گروه آزمایشی علوم ریاضی تقریباً 165 رشته.

- گروه آزمایشی علوم تجربی تقریباً 125 رشته.

- گروه آزمایشی علوم انسانی تقریباً 75 رشته.

- گروه آزمایشی هنر تقریباً 35 رشته.



19- پذیرش در بعضی از رشته ها مانند رشته های نیمه متمرکز انصراف از تحصیل ندارد بنابراین در انتخاب این گونه رشته حداکثر دقت لازم صورت پذیرد.



20- فقط با افراد خبره و آگاه که با شرایط و نحوه پذیرش دانشجو طبق دفترچه راهنمای انتخاب رشته امسال آشنایی کامل دارند مشورت نمایید. زیرا هر سال نحوه گزینش شرایط پذیرش در بعضی از رشته ها تغییر می کند.



21- در نحوه گزینش، شرایط پذیرش دانشجو و شرایط خاص بعضی از رشته ها به موارد ذیل دقت نمایید:

- گرایش خاص بعضی از رشته ها.

- جنس پذیرش رشته های مختلف.

- ظرفیت پذیرش مربوط به سازمان ها و نهادهای مختلف مانند آموزش و پرورش.

- گزینش خاص دانشجو در برخی از دانشگاه ها و بعضی رشته ها مانند دانشگاه امام صادق (ع) و رشته های نمیه مرکز.

- نوع سهمیه پذیرش داوطلب و نوع پذیرش دانشجو در رشته های سهمیه دار.

- تعهد بعد از تحصیل در مورد بعضی از رشته ها و انجام تعهد در محل مندرج مطابق با دفترچه انتخاب رشته امسال.

- امکان تغییر رشته یا جابجایی در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه.



22- حداکثر دقت لازم در پر کردن فرم انتخاب رشته مطابق با مطالب مندرج در دفترچه انتخاب رشته و آخرین اطلاعیه هایی که سازمان سنجش یا بعضی سازمان ها و دانشگاه ها در مورد پذیرش دانشجو با توجه به شرایط خود اعلام می نمایند.



کلمات کلیدی: انتخاب رشته - مشاور - مطالعه و بررسی - راهنمای انتخاب رشته - نمره و رتبه - انتخاب رشته کامپیوتری - ادامه تحصیل - مجاز به انتخاب رشته - شبانه - پیام نور - غیر انتفاعی - نیمه حضوری - سهمیه قطب - رشته های نیمه متمرکز

منبع: سایت تبیان



 



پردرآمدترین رشته های دانشگاهی



پردرآمدترین رشته های دانشگاهی



دانشگاه هاروارد در مطالعه ای جدید نام پنج رشته تحصیلی در آمریکا که می تواند در آینده شغل دانشجویان را تضمین کرده و به منبعی برای درآمدسازی تبدیل شود را اعلام کرده است.





بسیاری از دانشجویان به این امید وارد دانشگاه ها می شوند که پس از فارغ التحصیلی بتوانند از رشته ای که در آن تحصیل کرده اند، پول درآورند، امیدی که در بیشتر موارد به واقعیت نمی پیوندد. با اینهمه بر اساس بررسی جدید دانشگاه هاروارد از بازار کار و رشته های دانشگاهی متناسب با آن، گزینه های تحصیلی وجود دارند که می توانند آینده شغلی دانشجویان را تضمین کنند.



بر اساس مطالعه ای که توسط تحلیلگران دانشگاه هاروارد انجام شده آموزش مبتنی بر اشتغال بهترین شیوه برای اکثریت جوانان است تا بتوانند خود را برای آینده آماده کنند. بر اساس گزارش این تحقیق با نام "مسیر موفقیت” رویکرد مبتنی بر اشتغال در آموزش عالی برای بسیاری از دانشجویان رشته های پزشکی، وکالت و معماری بسیار تاثیرگذار است اما می تواند به دیگر دانشجویان نیز کمک کند.





این گزارش رشته های تحصیلی مبتنی بر اشتغالی که در آینده و پس از فارغ التحصیلی می توانند در جهان حقیقی به عنوان منبع قابل اعتماد درآمد زایی به کار گرفته شوند را به این ترتیب معرفی کرده است:





● رشته اول: لیسانس مدیریت تجاری



بر اساس آمار انجمن ملی دانشکده ها و کارفرماها در حدود ۵۲ درصد از کارفرمایان استخدام فارغ التحصیلان در این رشته را در برنامه های خود دارند. از میان فارغ التحصیلان این رشته در حدود ۲۵ درصد در سمت مدیریت، ۱۸ درصد در بخش فروش و ۱۸ درصد در بخش مالی مشغول به کار می شوند، همچنین ۱۲ درصد در بخش اداری و ۶ درصد در بخش تجاری به کار گرفته می شوند.



● رشته دوم: کاردانی مطالعات پارالگال یا دستیاری حقوقی



این رشته می تواند برای دانشجو زمینه دستیابی به اطلاعات کافی برای کمک به یک وکیل در زمینه تحقیقات حقوقی را فراهم آورد. بر اساس گزارش وزارت کار آمریکا، این رشته رایج ترین مسیر در به دست آوردن یک شغل حقوقی است. این رشته شامل درسهایی در زمینه تحقیقات حقوقی و نحوه به کارگیری از رایانه ها و نرم افزارها در انجام این مطالعات است.



● رشته سوم: لیسانس فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی



فناوری به واسطه بهبود کارایی و رفع مشکلات تجاری در حال متحول کردن جهان است و در صورتی که فردی بخواهد در این تحول سهیم باشد باید لیسانس این رشته را به دست آورد. در این رشته دانشجویان مباحثی از قبیل سیستمهای عامل، راه حلهای شبکه و کاربردهای اینترنتی را مطالعه خواهند کرد، این در حالی است که بر اساس گزارش هاروارد، مدیران فناوری در حال حاضر از احتمال کمبود متخصص در این رشته ابراز نگرانی می کنند.



از میان تمامی کسانی که در این رشته به تحصیل می پردازند، ۴۸ درصد در زمینه رایانه ها، ۱۷ درصد در زمینه مدیریتی، ۸ درصد در بخش اداری، پنج درصد در بخش تجاری، و چهار درصد در بخش فروش به کار گرفته خواهند شد.



● رشته چهارم: لیسانس بازاریابی/ارتباطات



دانشجویان در این رشته می توانند مهارتهای ارتباطی خود را به شدت قدرت ببخشند، در این دوره مباحثی مانند تجارت، رسانه های اجتماعی، تبلیغات، روابط عمومی و فروش مورد بررسی قرار خواهند گرفت.



● رشته پنجم: کاردانی پیراپزشکی



دانشجویان با تحصیل در این رشته می توانند مهارتهای کلاسی و آزمایشگاهی خود را بالا برده و در آینده در کلینیک یا دفتر پزشکان به عنوان دستیار به کار مشغول شوند. دوره های پیراپزشکی دروسی از قبیل آناتومی، اصطلاحات پزشکی، حسابداری و کارپردازی بیمه را شامل خواهد شد و دانشجویان در عین حال تکنیکهای آزمایشگاهی، بالینی و فرایندهای تشخیصی را فراخواهند گرفت.



گردآوری:پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا (منبع: مهر)

کلمات کلیدی: پردرآمدترین ، رشته ، دانشگاهی ، درآمد بالا ، رشته پردرآمد ، انتخاب رشته ، حقوق بالا



 



توصیه های مفید برای انتخاب رشته بهتر



انتخاب رشته گام حساسی برای تعیین سرنوشت داوطلبان کنکور است. توصیه‌های زیر به آنها کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری برای انتخاب رشته خودشان تصمیم‌گیری کنند.



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مجاز بودن همه داوطلبان شرکت کننده در کنکور 92 برای انتخاب رشته خبر خوبی بود که رئیس سازمان سنجش در نشست خبری قبل از اعلام نتایج اولیه به آن اشاره کرد. با این حال مجاز بودن به انتخاب رشته پایان راه نیست و خود انتخاب رشته است که سرنوشت نهایی داوطلبان را برای ورود به دانشگاه تعیین می‌کند.



توصیه‌های زیر به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کمک می‌‌کند تا از فرصت انتخاب رشته بهترین استفاده را کنند.



*برای تعیین سرنوشت خود احساساتی نباشید



به انتخاب رشته تنها به عنوان راهی که درهای دانشگاه را به رویتان باز می‌کند نگاه نکنید. به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب رشته، انتخاب سرنوشت و آینده شماست. این انتخاب؛ شغل، درآمد و مسیر حقیقی زندگی‌تان را مشخص می‌کند. پس مراقب باشید که برای این انتخاب حساس عجولانه و احساسی تصمیم‌گیری نکنید.



انتخاب رشته‌ای که با روحیات شما سازگار نیست می‌تواند ضربه سنگینی به شما وارد کند. حداقل 40 انتخاب را به رشته‌هایی اختصاص دهید که در آنها احتمال قبولی شما خیلی کم است. 40 رشته را از رشته هایی انتخاب کنید که احتمال قبولی شما در آنها وجود دارد و بالاخره 20 رشته را از رشته هایی انتخاب کنید که حتما در آنها پذیرفته می‌شوید.



*کارنامه خود را بشناسید



بدون آگاهی از جزئیات کارنامه خود تصمیم به انتخاب رشته نگیرید. برای انتخاب رشته‌های مورد نظرتان شرایط و ضوابطی که با توجه به رتبه و ترازتان در کارنامه اولیه، قبولی را در رشته موردنظرتان آسان‌ می‌کند در نظر بگیرید. پس سعی کنید پنجره‌های انتخابتان را با رشته‌هایی که شانسی برای قبولی در آن‌ها ندارید، نسوزانید.



*تحقیق و بررسی کنید



در مورد جزئیات، شرایط و ضوابط انتخاب رشته تحقیق کنید. از سایت رسمی سازمان سنجش گرفته تا کتاب‌ها و ویژه‌نامه‌ها را با دقت مطالعه و سعی کنید هیچ پایگاه اطلاع رسانی در زمینه کنکور و انتخاب رشته را از دست ندهید. در این زمینه توجه کنید که حتما اطلاعیه‌های سازمان سنجش را رصد کنید تا از اصلاحیه‌هایی که در دفترچه انتخاب رشته انجام می‌شود، مطلع شوید.



*بهترین رشته، اولین انتخاب



به این نکته توجه داشته باشید که بهترین رشته، انتخاب اول شما باشد و بعد از آن انتخاب‌های بعدی به ترتیب قرار گیرد. یادتان باشد که اگر شما رتبه لازم برای قبولی در رشته‌ای را داشته باشید، اینکه انتخاب اول یا صدم شما باشد، هیچ تفاوتی ندارد. بنابراین اگر داوطلبی در رشته 67 قبول شود، به این معنی است که شرایط لازم برای پذیرش 66 انتخاب 1 تا 66 را نداشته باشد. داوطلب بایستی به رشته 67 خود، بیشتر از رشته های 68 تا 100 علاقه داشته باشد.



*به هر کسی اعتماد نکنید



این روزها پلاکاردها و تراکت‌های تبلیغاتی مربوط به انتخاب رشته در سراسر کشور توجهات را به خودشان جلب می‌کنند. اما به این نکته توجه کنید که خیلی از این مؤسسات و مشاوران معتبر نیستند. سعی کنید برای انتخاب رشته از مشاوران مدارس، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان مشورت و راهنمایی بگیرید.



* فرصت سوزی نکنید



شاید خیلی از شما ندانید که قبول شدن در یک رشته روزانه و حاضر نشدن در دانشگاه برای تحصیل در آن رشته، شما را یک سال از حضور در کنکور محروم می‌کند. بنابراین رشته‌ و دانشگاهی را انتخاب کنید که برای حضور در آن محدودیتی نداشته باشید.



*به دانشگاه‌های فرهنگیان، غیرانتفاعی و پیام‌نور اهمیت دهید



حتما به دنبال قبولی در رشته‌های روزانه نباشید. در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته‌های روزانه حتما کد رشته‌های دانشگاه فرهنگیان را هم انتخاب کنید اما اگر در رشته مورد علاقه‌ خود در دانشگاه روزانه قبول نمی شوید اما در دانشگاه های غیر انتفاعی در همان رشته قبول خواهید شد، حتما آن را انتخاب کنید. به کد رشته‌های دانشگاه پیام نور هم توجه داشته باشید و این دانشگاه را نیز راهی برای ورود به دانشگاه بدانید.



کلمات کلیدی: انتخاب رشته بهتر، انتخاب رشته صحیح، انتخاب رشته اصولی، نکات طلایی انتخاب رشته، نکات سرنوشت ساز انتخاب رشته، چگونه انتخاب رشته کنیم، اصولی ترین نوع انتخاب رشته، انتخاب رشته کنکور



 



چگونه در مقطع دبیرستان انتخاب رشته کنیم؟



 



یکی از انتخاب های مهم در دوران تحصیل، انتخاب رشته و تعیین رشته در دوران دبیرستان است. انتخاب رشته صحیح و اصولی در این دوران باعث می شود که در ادامه تحصیل به موفقیت های چشمگیر دست پیدا کنیم.



برای انتخاب رشته در دوران دبیرستان باید عوامل مختلفی از جمله علاقه؛ توانایی ها و بازارکار رشته های مختلف در آینده در نظر گرفته شود.



در زمینه علاقه، به صورت کلی می توان گفت که اگر مثلا شما به دروسی همچون ادبیات، عربی و ... علاقه دارید رشته علوم انسانی برای شما مناسب است. اگر دروسی مانند فیزیک و ریاضی را دوست دارید باید به رشته ریاضی بروید و اگر به دروسی مانند زیست علاقه مند هستید، رشته تجربی گزینه مناسبی است.



ولی به هر حال در انتخاب رشته، نباید تنها به علاقه اکتفا کرد. ممکن است شما به عربی علاقه داشته باشید ولی توانایی زیادی در ریاضی و فیزیک داشته باشید و در این دو درس نمره بهتری بگیرید. بنابراین شاید انتخاب رشته ریاضی برای شما بهتر باشد.



علاوه بر موارد ذکر شده، بازارکار رشته های مختلف نیز مهم است. اگر به رشته خاصی علاقه دارید در رابطه با آینده شغلی آن نیز تحقیق کنید. اگر بازارکار یک رشته خاص مناسب نیست داشتن علاقه به آن و یا دارا بودن توانایی در آن که در اولویت های بعدی هستند، توجیه خوبی برای انتخاب آن رشته نیست. برای خواندن مطلبی در زمینه مقایسه بازارکار رشته های تجربی و ریاضی، بر روی لینک زیر کلیک نمائید.



مقایسه بازارکار رشته های تجربی و ریاضی



برای یک انتخاب رشته صحیح به خواندن همین مطلب اکتفا نکنید. با مدرس و معلم خود مشورت کنید و از مشاوره افراد با تجربه در این زمینه بهره بگیرید.



منبع: ایران مدرس



 


آمار بازدید: 1299 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image